De Formula Acceleration 1-klasse (FA1), die afgelopen jaar als onderdeel van het Acceleration14-circus door Europa trok, fuseert vanaf volgend seizoen met het Auto GP-kampioenschap. Dat maakten de organisatoren vandaag bekend.

Omdat de FA1 en de Auto GP rijden met dezelfde ex-A1GP Lola B05/52-chassis, zorgt de fusie ervoor dat de Auto GP-grid voortaan verzekerd is van minstens achttien auto’s. Enzo Coloni, Auto GP-baas en voormalig teameigenaar in de Formule 1, spreekt dan ook van een belangrijke vooruitgang. “Ik ben heel blij met de samenwerking. Dat we nu minstens achttien auto’s hebben, zal zorgen voor een succesvol en spannend seizoen.”

Zeker in het geval van de FA1 was die spanning de voorbije jaargang soms ver te zoeken. De eerste editie van het kampioenschap, dat het middelpunt was van het race- en muziekprogramma van Acceleration14, werd gewonnen door de Nederlander Nigel Melker. Die hoefde zijn titel in de slotrace niet bepaald zwaar te bevechten, omdat zijn directe rivaal verstek liet gaan vanwege een lucratiever aanbod vanuit een andere raceklasse. Daarnaast stonden er niet zelden maar twaalf auto’s aan de start – het FA1-event in Hongarije werd wegens gebrek aan deelnemers zelf helemaal geschrapt.

Dat soort taferelen is nu dus verleden tijd, denkt Henk de Jong, oprichter van de organisatie achter het FA1-kampioenschap. “Enzo Coloni en ik hebben in het belang van de sport gewerkt aan het samenvoegen van Auto GP en FA1”, zegt de Nederlander. “Meer auto’s op  de grid, steviger competitie, aantrekkelijker voor de bezoekers en dus ook beter voor de rijders, teams en hun sponsors. Iedereen wint.”

Na de fusie blijft de Auto GP er ook in 2015 naar streven een betaalbaar alternatief te vormen voor dure ‘traditionele’ opstapklassen als de GP2 en de Renault World Series. Op de kampioen wacht aan het einde van het seizoen een Formule 1-test. Voor het tv-publiek zal de strijd om die felbegeerde beloning in elk geval goed te volgen zijn, want Eurosport doet van alle races verslag.