Na het spectaculaire ongeluk van David Coulthard en Alexander Wurz bij de Grand Prix van Australië dit jaar, waarbij de auto van Coulthard het hoofd van Wurz maar net miste, zijn er maatregelen genomen. De cockpitrand zal vanaf volgend jaar hoger zijn.Het ongeluk tussen Coulthard en Wurz op Melbourne Park zag er schokkend uit. De twee coureurs kwamen met elkaar in aanraking, waarbij de Red Bull van Coulthard over de Williams van Wurz gelanceerd werd en het hoofd van Wurz op een haar na miste. Het had een stuk slechter kunnen aflopen met de lange Oostenrijker.

Direct na de race pleitten Coulthard en Wurz voor een veiligere cockpit. Langere coureurs, zoals Wurz, zouden dan minder risico lopen bij soortgelijke ongelukken als in Australië. De twee Formule 1-veteranen boekten succes.

De Britse website Autosport.com meldt dat langdurige discussies met de Technische Commissie en de autosportfederatie FIA hun vruchten hebben afgeworpen en dat volgend jaar de cockpitranden verhoogd zullen worden.

Naast Coulthard en Wurz, toonde de ‘rijdersvakbond’ Grand Prix Drivers Association (GPDA) zich ook tevreden met de nieuwe veiligheidsmaatregel. ,,Voor ons is dit geweldig”, verklaarde GPDA-voorzitter Mark Webber, die zelf ook langer is dan de gemiddelde Formule 1-coureur.

Webber: ,,David (Coulthard, red.) had natuurlijk het gevoel dat er iets gedaan moest worden nadat hij over de auto van Alex (Wurz, red.) was gevlogen en Alex had hetzelfde toen hij op zijn beurt Davids auto voor zijn vizier voorbij zag komen.”

LP