Ondanks zijn vijfde zege op rij mag Sebastian Vettel nog geen viervoudig wereldkampioen noemen. Toch kan de titel hem eigenlijk niet meer ontgaan. Bij Giedo van der Garde ging het in Japan helaas minder voorspoedig. In Zuid-Korea liepen we een verkenningsrondje met hem mee. Daarnaast een portret van Felipe Massa en veel aandacht voor motoren, van de turbo’s van de toekomst tot de opmerkelijkste krachtbronnen uit het verleden. Plus nog veel meer nieuws, achtergronden en de mooiste foto’s!

‘Ik heb de Formule 1 nog veel te bieden’
Het mag geen verrassing heten dat Felipe Massa volgend jaar niet voor Ferrari rijdt. Al jaren werd er om zijn vertrek geschreeuwd. Maar nu dat aanstaande is, wordt hij ineens van alle kanten geprezen. De persoon in kwestie blijft er verrassend kalm onder.

Achter Vettel is het spannend
De winnaar van de Grand Prix van Zuid-Korea is niet erg verrassend, maar het wedstrijdverloop is dat wel. Ontploffende banden, een uitslaande brand en talrijke gevechten maken er eindelijk weer eens een thriller van.

Industriële evolutie
Het bekendmaken van de overstap naar zuinigere turbomotoren zorgde voor veel opschudding. Veel doorgewinterde Formule 1-liefhebbers deden hun beklag en dreigden zelfs de sport niet langer te volgen vanwege de komst van ‘die kleine prutsmotoren’ in plaats van vette V8-blokken. Dat is echter nergens voor nodig. De nieuwe krachtbronnen hebben nog genoeg te bieden.

Het langzaamste rondje van het weekend
Voor de coureurs begint een Grand Prix-weekend met de trackwalk: een rondje lopen over het circuit met het team. Maar kan een coureur echt iets leren van zo’n rondje te voet, of is de trackwalk vooral een gezellige traditie? Formule 1 liep mee in Zuid-Korea en zocht het uit.

Op weg naar nummer vier
Zijn Red Bull en Sebastian Vettel dan toch feilbaar? Het lijkt er even op, maar de aanstaande viervoudig wereldkampioen schuift in Japan zijn problemen uit de training en kwalificatie moeiteloos opzij. Hij wint opnieuw, een zege waar niets op af te dingen valt.

Motorisch gestoord
Volgend jaar maken de 1,6-liter V6 turbomotoren hun opwachting. Maar ooit werd de Formule 1 bevolkt door motoren met vier, acht, tien, twaalf of zestien cilinders in elke denkbare configuratie. Ze waren niet allemaal een succes.

Online edities bestellen? https://www.formule1.nl/edities/