De winnaar moet meer punten krijgen, KERS wordt gestandaardiseerd, versnellingsbakken tot en met 2012 niet doorontwikkeld en de kosten moeten verder worden teruggebracht. Dat zijn in het kort de plannen die de FOTA wil doorvoeren.Het overkoepelende orgaan van de Formule 1-constructeurs, FOTA, onthulde vandaag in een persconferentie in Genève haar plannen voor de toekomst van de F1.

De bond van teams wil dat het puntensysteem per direct verandert en dat het publiek weet met hoeveel liter brandstof een coureur een race start. Races moeten volgens de FOTA makkelijker te begrijpen zijn, verduidelijkt McLarens teambaas Martin Whitmarsh.

,,Het publiek wil dat winnende coureurs beter beloond worden, en dat stellen we nu dus ook voor’’, aldus de Brit. Een racewinnaar zal dan twaalf punten krijgen, de nummer twee negen, de nummer drie zeven en vanaf plaats vier verandert er niets ten opzichte van het huidige puntensysteem. Deze plannen gaan echter pas door als de World Motor Sport Council van de FIA akkoord gaat. ,,Onze voorstellen zullen we opsturen naar de WMSC van de FIA en we zoeken hun steun in onze plannen’’, aldus Whitmarsh.

De FOTA maakte ook plannen voor de langere termijn bekend. Een race moet worden teruggebracht tot 250 kilometer en mag niet langer duren dan honderd minuten. Ook heeft de constructeursorganisatie voorgesteld om een punt uit te reiken aan de constructeur – dus niet coureur – die de snelste pitstop uitvoert. Daarnaast willen de teams meer informatie van de auto tijdens de race prijsgeven aan de televisiekijkers. Dit alles zal vanaf 2010 van kracht moeten worden.

Niet alleen aspecten die puur met het racen te maken hebben, wil de FOTA veranderen. Alle teams gaan de kosten verder besparen. In de persconferentie van vandaag maakten de teams bekend per direct meer geld te besparen op een aantal technische afdelingen.

Zo zal het windtunnelgebruik dit jaar teruggebracht worden en mogen er alleen schaalmodellen van zestig procent gebruikt worden bij een windsnelheid van maximaal vijftig meter per seconde. Het gebruik van de windtunnel en van een CFD-systeem – dat aerodynamicamodellen nabootst – zijn aan elkaar verbonden. Als een team een uur in de windtunnel zit, gaat dat ook ten koste aan het gebruik van CFD.

BMW Sauber-teamchef Mario Theissen vertelde wat er nog meer gaat veranderen. ,,Ondanks dat het seizoen bijna begint heeft de FOTA nog een grote stap genomen met betrekking tot het motorgebruik’’, aldus de Duitser. ,,Een coureur krijgt dit seizoen slechts acht motoren en het toerental wordt teruggebracht tot 18.000. Hierdoor verlengen we het leven van een motor en worden test- en racekosten op een drastische wijze teruggebracht.’’

,,In 2010 zullen de kosten nog verder worden teruggedrongen. We zijn het eens geworden over de hoeveelheid aan doorontwikkeling van de aerodynamica: dat wordt weer door midden gedeeld. In 2010 mag er nog maar voor de helft zoveel doorontwikkeld worden als nu het geval is.’’

,,We zijn het er over eens geworden dat er maar een bepaald aantal nieuwe onderdelen op de auto mag komen als het seizoen aan de gang is. De wielen, monocoque en roll-bar zullen zelfs het hele seizoen hetzelfde blijven.’’

,,De ophanging mag twee keer per jaar worden aangepast. De motorkap, sidepods, diffuser, bodem en luchthappers mogen drie keer per seizoen worden veranderd. Voor de vleugels geldt dat vijf keer per jaar.’’

Een van de meest opmerkelijke beslissingen van de FOTA is om de ontwikkeling van de versnellingsbak tot en met 2012 stil te leggen. Een coureur mag per seizoen vier versnellingsbakken gebruiken en een team kan een versnellingsbakpakket voor een seizoen kopen voor anderhalf miljoen euro.

Daar komt ook bij kijken dat de teams in 2010 allemaal hetzelfde KERS-systeem hebben. Iets wat opmerkelijk is aangezien alle teams net veel geld hebben gestoken in het ontwikkelen van hun eigen systeem.

BvdB