De nieuwe BMW Sauber F1.08 is het resultaat van alles dat het team de afgelopen twee jaar heeft geleerd, zegt teambaas Mario Theissen. Hij heeft er alle vertrouwen in dat er met de F1.08 opnieuw een stap vooruit wordt gezet.,,We zijn in tweeënhalf jaar tijd, toen het team werd opgericht, van ver gekomen. We kunnen terugkijken op twee succesvolle seizoenen en zijn er duidelijk in geslaagd de bolide te verbeteren”, zegt Theissen tijdens de launch in München.

,,Daarom hebben we alles dat we de afgelopen twee jaar geleerd hebben verwerkt in deze auto, de F1.08. Het zal ongetwijfeld opnieuw een grote stap voorwaarts zijn”, vervolgt de Duitser, die binnen twee jaar een serieuze bedreiging wil vormen voor de topteams.

Wat het team dan zoal heeft geleerd? Een voorvleugel bestaande uit drie lagen, X-wings naast de cockpit, puntige sidepods en bargeboards die een kruising zijn tussen die van McLaren en Ferrari. Ook is de Beam wing, de vleugel die op de engine cover zit, erg ver naar voren geplaatst en zijn de velgen bedekt.

Of dat ook genoeg geleerde lessen zijn om dit seizoen te kunnen winnen, daar heeft Theissen zo z'n twijfels over. Hij vindt McLaren en Ferrari wel erg sterk. ,,Zij zijn de sterkste teams en hebben ook meer ervaring dan wij.”

,,Bovendien doen zij ook een stap vooruit. Wij moeten onze achterstand dus zien weg te werken, wat betekent dat we meer vooruitgang zullen moeten boeken. De afgelopen twee jaar is dat gelukt en zijn we dichterbij gekomen. Ik vertrouw erop dat we hier opnieuw in slagen zodat we het gat kunnen dichten.”

Dan is het wel zaak de versnellingsbak betrouwbaar te maken. Er zijn al de nodige problemen met de prototypes geweest, maar het Duits/Zwitserse team heeft er vertrouwen in dat de problemen voor de eerste race zijn opgelost. Dat zal ook wel moeten, want één versnellingsbak moet tijdens vier races worden ingezet.

KVN