Groen, blauw, wit en rood, dat zijn de kleuren die samen de livery van de Honda RA108 vormen. Opnieuw is er een grote wereldbol op de bolide geplakt, maar de kleurstelling is wel duidelijk anders dan vorig jaar.Het doel van de livery is niet zozeer meer aandacht vragen voor de problemen rondom het milieu, maar meer een oproep om ook eens serieus actie te ondernemen. Iedereen is inmiddels bekend met de problemen, beredeneert Honda, nu is het ook tijd om er iets aan te doen.

Met de Earth Car van vorig seizoen, die deel uitmaakte van het project Myearthdream won Honda eind 2007 de prestigieuze Green Award. Dat is een prijs voor het meest opvallende initiatief om het milieuprobleem onder de aandacht te brengen. Inmiddels heet het programma Earthdreams.

Niet alleen het milieu staat er slecht voor, ook Honda heeft wel eens betere tijden gekend. Vorig seizoen lukte er niets; de auto was slecht en bleef slecht. Om een herhaling daarvan te voorkomen zijn er heel wat nieuwe mensen naar het team gelokt, met als opvallendste man de nieuwe teambaas: Ross Brawn.

Er is nieuwe hoop en de barre tijden zijn iets van het verleden, zegt Yasuhiro Wada, voorzitter van de Formule 1-renstal van Honda. ,,Wij verlangen het uiterste van onze mensen. Zij moeten het hoogste doel nastreven en op de limiet opereren. Dat kan wel eens fout gaan en dat hebben we gemerkt. Kan gebeuren, maar ik tolereer het geen tweede keer.”

,,Het is belangrijk dat we van onze fouten leren en een stap voorwaarts zetten”, formuleert Wada het doel voor komend seizoen. ,,Dat moet lukken, we hebben nieuwe gezichten aangetrokken en nieuwe ideeën ontwikkeld.”

,,Zolang we progressie boeken, ben ik blij”, sluit Brawn zich daarbij aan. ,,We willen weer regelmatig punten scoren en bezitten het potentieel om dat te bereiken. Aan mij de taak om ervoor te zorgen dat dat ook lukt.”

Het probleem met de RA107 was, volgens Brawn, niet eens zozeer het gebrek aan downforce, maar meer de manier waarop die downforce werd geproduceerd. ,,Dat ging veel te agressief, dus zijn we op zoek gegaan naar een betere manier. De auto die hier staat is het voorlopige resultaat daarvan.”

En het is de basis waarop verder wordt gebouwd, voegt Brawn daar snel aan toe. ,,Dit is de specificatie van oktober/november en voor we naar Melbourne afreizen ondergaat de bolide nog de nodige veranderingen. Een nieuwe engine cover, bodemplaat en andere vleugels, bargeboards”, somt hij op. ,,En dat is nog lang niet alles.”

Nick Fry doet er nog een schepje bovenop. ,,Onze filosofie achter het design is compleet anders, in alle aspecten. Tegen de tijd dat we naar Melbourne gaan, zal in feite elk onderdeel anders zijn dan hoe het was bij de auto van afgelopen jaar."

Bekijk het fotoalbum voor meer foto's.

KVN