De coureursvakbond GPDA is van plan om het naderende verbod op bandenwarmers nog eens aan te kaarten bij de FIA. Opnieuw spreekt voorzitter Pedro de la Rosa zijn twijfels uit over het plan.Het grootste probleem is volgens de Spanjaard het feit dat er een nogal significant verschil in snelheid is tussen coureurs die na een pitstop op nieuwe banden rijden en coureurs die nog moeten stoppen.

,,Door bandenwarmers te verbieden wordt het snelheidsverschil groter en de kans op ongelukken groter”, herhaalt De la Rosa nog maar eens tegen onze Engelse correspondent Adam Cooper. ,,Dat is wat mij betreft het grootste probleem.”

,,Ik heb mijn hele leven zonder bandenwarmers geracet, maar in de Formule 1 is het een ander verhaal. Juist omdat de banden slechts op een bepaalde temperatuur optimaal presteren, het window is enorm klein.”

,,In andere series is er een veel progressievere toename van de grip en dat is veel makkelijker”, vervolgt McLarens testcoureur. De la Rosa is van plan om het probleem via de GPDA met de FIA te bespreken, maar voegt daaraan toe dat hij geen haast heeft.

Punt is dat sommige coureurs op twee verschillende typen – die van december en die van april – hebben gereden, terwijl andere coureurs de profielloze banden nog helemaal niet hebben geprobeerd.

,,Binnenkort gaan we de meningen binnen de GPDA peilen en dan zien we wel wat eruit komt. We hebben geen haast. Daarom hebben we ook tot deze week gewacht zodat we de nieuwe slicks konden evalueren. Dat Bridgestone vooruitgang heeft geboekt staat namelijk vast.”

Bridgestone is hard aan het werk om de banden op lagere temperatuur operationeel te krijgen en is van plan om van de zomer, bij de derde test, wederom een nieuwe slick te introduceren. De bandenleverancier leert steeds meer bij.

De la Rosa: ,,Er is geen sprake van paniek, in de verste verte niet. Misschien dat we met de coureurs die op slicks hebben getest bijeen komen en naar aanleiding daarvan handelen. We weten dat de FIA naar ons zal luisteren, maar dan moeten we wel met de juiste argumenten komen.”

Ondertussen heeft ook Fernando Alonso laten weten dat hij het verbod op bandenwarmers maar niets vindt. ,,Als je een pitstop maakt, ben je de twee ronden daarna acht seconden langzamer. Dat is funest voor de strategieën, die steeds meer op elkaar gaan lijken.”

,,Ik weet dat er in Amerika gewoon op koude banden wordt gereden, maar daar kennen ze ook geen bochten. Rijden ze enkel rechtuit. Naar mijn mening is de Formule 1 anders en de compounds ook. We moeten voor maximale prestaties gaan, dit is immers de koningsklasse. Het idee van kosten besparen vind ik kul.”

Wat Timo Glock betreft mag het verbod wél ingevoerd worden. ,,Ik ben het niet met de anderen eens. In mijn eerste ronde reed ik 1:21.8 (waar op slicks ongeveer 1:19 normaal is, red.) en ik had geen moeite om de banden op temperatuur te krijgen.”

AC/KVN