Het lijkt er vooralsnog niet op dat Lotus in Sotsji een grote wederopstanding zal kennen. Beide coureurs slaagden er niet in de top-15 binnen te rijden.

Maldonado, die een keurige 59 ronden aflegde, eindigde als zestiende in de eerste sessie en als zeventiende in de tweede. “We boekten vooruitgang met de auto, terwijl het circuit gedurende de dag verbeterde. Zoals verwacht was er aan het begin weinig grip, en dat zal morgen en zondag nog wel beter worden.” Ondanks het niet al te overtuigende tempo van zijn E22, was de Venezolaan na afloop goed gehumeurd: “Het was een goede eerste dag, en morgen verwacht ik dat we alleen nog maar sneller zullen zijn.”

Bij teamgenoot Romain Grosjean zat de stemming er wat minder in. Tijdens de eerste training uitte de Fransman over de boordradio luidkeels zijn ongenoegen over de prestaties van zijn Renault-motor, waar hij naar eigen zeggen op de rechte stukken flink tijd door verloor. “Het was niet makkelijk vandaag”, zegt Grosjean, die een achttiende en een zestiende tijd liet noteren. “We moesten de afstelling constant bijwerken door het veranderende asfalt, en dan heb je het druk achter het stuur. We hebben nog veel werk te doen om meer uit de auto en de banden te halen, maar dat is normaal op een nieuw circuit. Hopelijk zijn we morgen sneller.”

Alan Permane, Trackside Operations Director bij het team uit Enstone, heeft het liever over het werk dat zijn mannen vandaag hebben voltooid, dan over de lage posities van de Lotussen op de tijdenlijsten. “We waren betrouwbaar en hebben veel data verzameld. ’s Morgens hebben we aerodynamische analyses gedaan, terwijl we ons ’s middags op de banden richtten. We moeten aardig wat tijd aan de afstelling van de auto’s besteden.”