Naarmate zijn Haas F1 Team verder opgebouwd wordt en vastere vorm aanneemt, krijgt teameigenaar Gene Haas er alleen maar meer vertrouwen in. Dat vertelt de Amerikaan aan de Charlotte Observer.

Gevraagd of hij zich, nu het balletje aan het rollen is gebracht, wel eens heeft bedacht en afvraagt of het opzetten van een eigen Formule 1-renstal toch wel zo’n goed idee is, claimt Haas van niet. “Hoe verder het zich allemaal ontwikkelt, hoe beter ik me er eigenlijk bij en over voel”, verklaart hij.

“Ik denk bovendien dat het zowel uit zakelijk als sportief oogpunt logisch is dit plan door te zetten. Ik ben immers al betrokken bij een succesvol NASCAR-team waardoor ik ervaring in de racerij heb en over een windtunnel beschik, terwijl ik ook mijn eigen machinebouw-onderneming heb. Deze factoren maken de stap naar de Formule 1 een logische”, denkt Haas, die duidelijk geen acht slaat op de problemen van enkele van de bestaande teams.

Haas zegt wel te begrijpen dat er mensen aan hem en zijn plannen twijfelen – ‘want dit is een enorm project en er zijn ook mensen die niet willen dat we slagen’ – maar denkt dat de critici wel overstag zullen gaan zodra de eerste Haas Formule 1-auto’s rondrijden. “Waarschijnlijk geloof ik dan ook zelf pas dat het allemaal gelukt is”, lacht hij.

Wie de auto’s gaan besturen, is iets waar Haas zich nog niet actief mee bezighoudt, maar hij herhaalt wel graag een Amerikaan achter het stuur te zien. “Want dat zou een home run zijn.” Toch weet hij ook dat het belangrijk is een ervaren kracht aan boord te hebben, ‘realistischerwijs’ zal er in ieder geval dus één bekende(re) coureur met Grand Prix-ervaring bij Haas in dienst treden.

Haas houdt verder vast aan zijn overtuiging – al wordt daar vanuit Europa en vooral Engeland kritisch op gereageerd – dat een Formule 1-formatie best vanuit Amerika kan opereren, met als toevoeging daarop een kleine basis in Europa. Met het huren van manschappen om het Amerikaanse hoofdkwartier en de Europese uitvalsbasis te bestieren, is Haas nog niet al te druk bezig.

“We zijn niet links en rechts mensen gaan vastleggen, want onze eerste prioriteit was om onze technische overeenkomst met Ferrari rond te krijgen”, legt hij uit. “Dat duurde een half jaar, maar toen dat eenmaal gedaan was, vielen veel andere puzzelstukjes ook op hun plek. Het inhuren van mensen voor het team is echter de taak van Günther Steiner, de teambaas. Hij moet de uiteindelijke puzzel in elkaar zetten.”