Iedereen keek naar Ferrari, maar na de middagsessie in Monaco stond er 'gewoon' weer een McLaren met de snelste dagtijd bovenaan. Die van Lewis Hamilton in dit geval. En dat was niet met een lichte auto, wil hij graag benadrukken.
Hamilton zat er de gehele dag goed bij en in de tweede vrije training was hij zo'n vier tienden sneller dan de Ferrari van Kimi Raikkonen. ,,Ik voel me goed”, zegt een tevreden Hamilton dan ook in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

,,Het is nog vroeg. Vandaag was het weer bijvoorbeeld fantastisch, maar als de voorspellingen uitkomen kan dat zaterdag wel eens anders zijn. Zondag trouwens ook. Ik ben er vrij zeker van dat dat zal gebeuren en wie weet wat voor spektakel dat oplevert.”

,,Pas vanaf de derde positie zie je het echte verschil in rondetijden. Maar ik denk wel dat we echt snel zijn en dat dit resultaat niet geflatteerd is”, vervolgt de Brit. Toch juicht hij niet te vroeg. Door te goochelen met benzine kan er zomaar een andere coureur pole-position trainen.

,,Als ik naar onze snelheid in de trainingen kijk, kunnen we in de race misschien wat langer doorrijden. Maar het ergste van alles is als je op tactische gronden wordt geklopt in de kwalificatie. Ik ben er vrij zeker van dat er coureurs zijn die kiezen voor een lege tank om zo de problemen voor te blijven.”

Toen Kimi Raikkonen werd gevraagd wat hij van het rijden zonder traction control vond, zei hij weinig verschil te hebben gemerkt. Het zou hetzelfde zijn als andere jaren. Hamilton is het daar niet mee eens. ,,Het is pretty cool en veel beter dan vorig jaar. Nu kan je over de grens waar je door de computer nog wel eens werd tegengehouden. Dat ligt me beter.”

Een beetje wielspin hier en daar, dat vindt de McLaren-coureur dus wel fijn. Zelfs in Monaco. Daarom begrijpt hij er niks van dat Felipe Massa zo'n hekel aan het circuit zegt te hebben. ,,Dit is een echt rijderscircuit. Kun je er niet op uit de voeten, dan is dat je eigen probleem. Ik vind niet dat je als een omaatje moet rijden.”

,,Ik rijd op de limiet, raak soms de vangrail. Vergelijk het met een ritje in de achtbaan. Het is amper voor te stellen hoe snel je hier door de nauwe straten scheurt. Ook nog eens onwijs dicht langs de vangrails. Iedere bocht ligt het gevaar op de loer dat je crasht. Als je de concentratie ervoor kunt opbrengen, is rijden op de absolute limiet hier mogelijk. Geweldig toch!”

AC/KVN