Lewis Hamilton weet niet zeker of hij zijn Mercedes-teamgenoot Nico Rosberg nog wel kan vertrouwen, na het incident dat in ronde twee van de Grand Prix van België tussen de twee plaatsvond.

Rosberg probeerde Hamilton in de tweede ronde van de race op Spa buitenom Les Combes in te halen. Hamilton reed aan de binnenkant, op de naar buiten lopende race-lijn en hield die aan, waardoor de twee Mercedes-coureurs contact met elkaar maakten.

Hamiltons linker achterband ging lek door de touché, waarna de Brit ver terugviel en uiteindelijk moest opgeven. Rosberg liep schade aan zijn voorvleugel op, wat een langere eerste stop betekende. Daarna verremde hij zich bij een mislukte inhaalactie op Sebastian Vettel, waardoor hij een vroege tweede stop moest maken en daarna een inhaalrace reed die hem op het eind P2 bracht.

De bom tussen de twee is echter duidelijk gebarsten en Hamilton liet gisteren al weten dat niet alleen hij, maar ook kopstukken Toto Wolff, Paddy Lowe en Niki Lauda niet gecharmeerd waren van de actie van Rosberg. De bobo’s lieten dat niet alleen duidelijk merken aan de pers, maar ook tijdens een meeting waarin Rosberg volgens Hamilton zelfs toegaf dat hij ‘het expres deed om een punt te maken’.

In navolging daarop vertelt Hamilton nu aan Autosport dat hij niet weet of hij zijn Duitse teamgenoot nog wel kan vertrouwen. “Ik heb naar aanleiding van het gesprek dat we hebben gehad, geen idee hoe ik de volgende race nu moet benaderen”, spreekt hij.

“Je moet er op het circuit namelijk op kunnen vertrouwen dat mensen hun hoofd kalm houden, en niet dat ze bewust dit soort acties uithalen”, stelt Hamilton, verwijzend naar het voorval dat door Rosberg – die overigens nog niet heeft gereageerd op de ophef over zijn verklaring dat hij de actie doorzette om een punt te maken – als een typisch race-incident is betiteld.

“De wedstrijdleiding zag het als race-incident en zo kijk ik er ook tegenaan”, wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport. “Natuurlijk was het niet goed voor het team en ik begrijp dat de meningen erover uiteen lopen, maar ik was sneller dan Lewis en waarom zou ik dan wachten met inhalen? Oké, een ronde later zou ik DRS hebben gehad, maar in mijn ogen wat het geen gevaarlijke manoeuvre.”

Het liep echter wel fout af, hetgeen Rosberg naar eigen zeggen alleen nog maar had kunnen vermijden door zijn auto van de baan te sturen, maar daar toonde de kampioenschapsleider – die nu 29 punten voor staat op Hamilton – zich dus niet toe bereid.