Meerdere teams hebben het al eens tevergeefs geprobeerd. Toch pleit nu ook McLaren, bij monde van Norbert Haug, voor uitstel van KERS. Haug vindt de hele onderneming ‘extreem duur’; wat in deze tijden nu niet bepaald wenselijk is.Volgens Norbert Haug, racebaas bij fabrikant Mercedes-Benz, beslaat de ontwikkeling van het milieuvriendelijke systeem minstens 25 procent van het motorbudget. Nu iedereen om het hardst roept dat er bezuinigd moet worden, lijkt hem daarom KERS een mooi onderdeel om mee te beginnen.

,,De tijd van spelletjes is voorbij”, zegt hij tegenover Motorsport Aktuell. ,,KERS is een extreem dure onderneming. Logischerwijs moeten we op die investering gaan besparen.”

Andere teams, zoals Renault, protesteerden eerder al de invoering van KERS in 2009. Hun bezwaren vonden echter geen doorgang, omdat teams als BMW Sauber het wel zagen zitten.

Maar misschien dat er nog potten gebroken kunnen worden. Want bij Ferrari loopt het allesbehalve op rolletjes met het systeem. Volgens Auto Motor und Sport heeft het team problemen met de elektrische motor en zou het pas in 2009 voor het eerst met het systeem op de baan gaan testen – als de nieuwe bolide gereed is. Als Ferrari hierdoor ook een uitstel ziet zitten, groeit de groep ‘bezwaarden’.

Naar verluidt gaat die groep vandaag, tijdens een overleg met FIA-baas Max Mosley, opnieuw voorstellen om het hele KERS-gebeuren op de lange baan te schuiven. Maar of Mosley van zijn paradepaardje wil afzien, is maar de vraag.

JK