De Grand Prix van Hongarije was de beste race van het jaar voor het verder geplaagde McLaren en Honda. Behalve de punten die het team scoorde, was er ook een opsteker op motorisch vlak.

Met Fernando Alonso op de vijfde plek en Jenson Button op de negende, scoorden McLaren en Honda twaalf punten, waarmee ze hun eerdere aantal van vijf in één klap meer dan verdrievoudigden naar een totaal van zeventien.

Wat behalve de punten erg positief is voor McLaren en Honda, is dat Honda zich had voorgenomen McLaren in Hongarije voor het eerst volledig gebruik te laten maken van het energy recovery system van haar hybride V6 en dit niet tot problemen leidde.

“Er waren in Hongarije geen restricties voor het gebruik van ERS en het ging allemaal goed, van het genereren en opslaan van de elektrische energie tot het gebruiken daarvan”, vertelt Honda’s motorsportchef Yasuhisa Arai aan F1i.com.

“Ik ben hier erg blij mee”, vervolgt de Japanner. “De ERS functioneerde echt perfect, precies zoals het hoort en met vol vermogen. Ik wil iedereen op onze fabriek in Sakura en bij McLaren in Woking dan ook zeer bedanken voor al het harde werk. Dit was een mooi resultaat voor ons.”

Pech
Button had in VT3 wel problemen met zijn McLaren waarvan werd gedacht dat het om het ERS ging. Later bleek echter dat het ERS oké was maar door een defect aan het stuurwiel niet gebruikt kon worden. Alonso viel stil in de kwalificatie, wat kwam door een elektrisch probleem van de auto zelf.