Voor Honda is het Grand Prix-weekend in Japan speciaal. De autofabrikant is eigenaar van het Suzuka-circuit, en voor 2015 staat de veelbesproken rentree als motorleverancier in de Formule 1 op de planning. Een mooie gelegenheid dus om de eerste foto van de nieuwe Formule 1-krachtbron naar buiten te brengen.

Yasuhisa Arai, hoofd van Honda’s Formule 1-project, geeft een update over de stand van zaken bij het bouwen van de nieuwe krachtbron. “De ontwikkeling van de motor is nu in de belangrijkste fase aanbeland, in de fabriek in Sakura waar we eerder dit jaar met de autosportdivisie naartoe zijn verhuisd.”

Het gebrul van de V6 is al te horen in de gangen van het gebouw. “We voeren simulaties uit, maar hebben de motor nu ook voor het eerst op de testbank gelegd, waar we hem laten draaien terwijl hij uitgerust is met de turbo en het ERS-systeem. Ondertussen is ook onze raceafdeling in Milton Keynes in bedrijf genomen. Het hele team werkt hard aan onze rentree over zes maanden”, aldus Arai.

Komende weekend zal Honda nog vaker de publiciteit opzoeken. Op het circuit van Suzuka is het merk aanwezig met een stand, er is een website gelanceerd met allerlei informatie over de nieuwe motor, en de Japanners hebben bovendien beloofd snel een filmpje te publiceren waarop het geluid dat de krachtbron produceert te horen is.

Volgend jaar keert Honda na een afwezigheid van meer dan zes jaar terug in de Formule 1 als exclusief motorleverancier van McLaren. Die combinatie heeft een roemrucht verleden: van 1988 tot 1992 reed McLaren eerder met de Japanse motoren, en won het vier wereldtitels, waaronder de tot nu toe laatste met een turbomotor.