Red Bull-teambaas Christian Horner heeft in Abu Dhabi bevestigd dat zijn team een motordeal voor 2016 heeft en het hopelijk ‘binnen enkele dagen’ bekend kan maken met welke partij dat is.

“We hebben een overeenkomst met een motorleverancier voor volgend seizoen”, zo maakt Horner duidelijk ten overstaan van de verzamelde pers. Met welke fabrikant Red Bull in 2016 zal werken, verklapt hij daarbij niet. “Hopelijk kunnen we dat over enkele dagen bekendmaken.”

De verwachting is dat Red Bull, dat eerder achter het net viste bij Mercedes, Ferrari en Honda, zich heeft verzoend met Renault, met wie het eerder nog openlijk en langduring op een breuk aanstuurde. Renault zal zelf, vermoedelijk niet geheel toevallig, de komende dagen meer bekendmaken over haar eigen toekomst in de sport en de mogelijke overname van het team van Lotus.

Wat Horner wel gelijk benadrukt, is dat 2016 ‘een overgangsjaar’ wordt voor Red Bull. De motor die het gaat gebruiken, zo verklapt de teambaas, zal ‘ironisch genoeg ontwikkeld worden volgens het traject dat we een jaar geleden hebben uitgestippeld’.

Horner verwijst daarmee vermoedelijk naar hoe Red Bull een klein jaar geleden Ilmor inschakelde om Renault te helpen met de ontwikkeling van haar krachtbron. Gedurende 2015 besloot Renault echter toch grotendeels haar eigen koers te varen, maar Renault-topman Cyril Abiteboul verklaarde onlangs dat Renault – indien het toch ook als motorleverancier verder gaat in de Formule 1 – meer open zal staan voor hulp van buitenaf.

Horner geeft verder aan dat Red Bull ‘met veel interesse’ uitkijkt naar het voorstel waar de huidige motorleveranciers mee moeten komen nadat de introductie van een goedkope standaardmotor per 2017 is geblokkeerd. Red Bull gold lange tijd als de belangrijkste kandidaat om met een dergelijke motor te gaan rijden, vanwege haar problemen met één van de huidige fabrikanten een deal te sluiten. “We zijn dus erg benieuwd naar waar ze op 15 januari mee komen, ook omdat de standaardmotor er alsnog kan komen als ze geen goede oplossingen bedenken.”

Red Bulls opleidingsteam Toro Rosso, waarvoor de Nederlander Max Verstappen rijdt, gaat in 2016 vermoedelijk gebruik maken van Ferrari-motoren uit 2015.