Christian Horner wil dat Renault bij het verdere ontwikkelingswerk aan haar motor de nadruk legt bij perfomance in plaats van betrouwbaarheid. De Red Bull-teambaas denkt dat 2015 sowieso al een verloren jaar is en ziet liever nog een paar hoogtepunten, dan dat Red Bull anoniem mee blijft draaien.

“Door de vroege betrouwbaarheidsproblemen liggen we sowieso al zo ver achter op de rest dat dit een verloren seizoen is”, verzucht Horner. “We kunnen er daardoor maar beter vol voor gaan, ook al jagen we er uiteindelijk twintig motoren doorheen”, vindt Horner, wiens kopman Daniel Ricciardo al aan zijn vierde van maximaal vier toegestande krachtbronnen bezig is, met nog veertien races te gaan.

“In deze situatie is het beter om gewoon zoveel mogelijk te proberen te leren met oog op volgend jaar”, meent Horner. “We weten bovendien allemaal dat het veel makkelijker is om een snelle auto en motor betrouwbaar te maken, dan een betrouwbare auto en motor snel te maken. Het moet dan ook ons doel zijn gewoon zoveel mogelijk performance te vinden.”

Renault, dat behalve Red Bull ook haar opleidingsteam Toro Rosso van motoren voorziet, heeft de laatste tijd echter vooral op betrouwbaarheid ingezet met het werk dat het aan de V6-krachtbron heeft gedaan, maar volgens Horner moet de Franse firma dus ‘snel van aanpak veranderen’.

“Ik snap dat ze zich bij Renault zorgen maken om de betrouwbaarheid – en het is fijn voor ze dat er in Spanje vier Renault-motoren aan de finish kwamen zonder dat daarbij witte rook te zien was – maar wat ons betreft mogen ze ons nu wel op performance gaan richten.”

“Ik weet ook dat Renault daarvoor al dingen in ontwikkeling heeft, maar die zitten allemaal nog in de pijplijn. Het duurt waarschijnlijk nog tot de tweede helft van het seizoen voor we daar echt iets van merken”, zegt Horner, die verder aangeeft dat Renault er nog niet helemaal uit is wat het moet doen om haar motor krachtiger te maken: “Hopelijk zijn ze daar snel uit, want het duurt veel langer om een motor te verbeteren dan de rest van de auto.”

Namens Renault bevestigde managing director Cyril Abiteboul afgelopen zaterdag nog tegenover Formula1.com dat het inderdaad vooral bezig is geweest met de betrouwbaarheid, er daarbij op zinspelend dat dit nog wel even zo blijft: “Voor we het over performance kunnen hebben, moeten we eerst de betrouwbaarheid op orde hebben”, aldus de Renault-topman die wel hoopt ‘een balans te vinden tussen wat op de korte en lange termijn loont’.