Was de Grand Prix van Australië nog een shakedown, wordt het raceweekend in Maleisië door HRT beschouwd als de eerste test. En die kende de nodige opstartproblemen.

Zowel Vitantonio Liuzzi als Narain Karthikeyan ondervond wat kleine problemen, onder meer met het oliepeil en de elektronica, maar die konden worden opgelost. Liuzzi wist in totaal 34 ronden af te leggen en Karthikeyan kwam tot 25 ronden. Nog geen bijster indrukwekkende cijfers, maar het gaat tenminste vooruit. 

“We hebben nog wel wat in te halen”, geeft Karthikeyan toe. “Klagen heeft echter geen zin, we moeten er het beste van maken. De balans is in orde, nu moeten we ontdekken hoe de auto precies reageert.”

Liuzzi heeft alvast één onhandig kenmerk vastgesteld. “Als ik over een hobbel rij, slaat de motor af”, zegt de Italiaan. “De balans is nog niet optimaal en we moeten nog meer tractie vinden, maar verder ging het best aardig.”

Liuzzi kwam uiteindelijk tot een tijd van 1:43.991. Dat was net iets meer dan zeven procent boven de snelste tijd van de dag. Karthikeyan bleef binnen de norm. Alleen coureurs die binnen 107 procent van de snelste tijd in Q1 blijven, mogen aan de race deelnemen. Beide HRT’s slaagden daar in Australië niet in.