Sebastian Vettel noteert ook op de tweede testdag in Jerez de snelste tijd. Mercedes is wederom het meest productieve team op de baan, maar komt door een waterlek niet in de buurt van het aantal ronden van een dag eerder. Max Verstappen komt in zijn Toro Rosso tot 73 ronden.

Max Verstappen is aan het begin van de dag de laatste coureur om een eerste installatieronde te voltooien. Daarna bouwen de Nederlander en Toro Rosso het langzaam op, in eerste instantie met korte runs op de harde Pirelli-compound. Later worden die runs verder uitgebouwd. Daarmee loopt de teller wat betreft het aantal gereden ronden aardig op. En daar gaat het ook Verstappen zelf om: meters maken. Die filosofie levert hem uiteindelijk de vijfde tijd op.

Verder naar voren laat Sebastian Vettel bij het krieken van de dag al direct zien zich vertrouwd te voelen met zijn nieuwe Ferrari-speeltje. Na ruim een uur rijden is hij al ruim sneller dan dat hij op zondag was. De Duitser blijft zich daarna herhaaldelijk verbeteren met Mercedes-coureur Lewis Hamilton immer op gepaste afstand.

Rond de klok van kwart over tien meldt zich een verrassing op de baan. Het is de Lotus E23 met Pastor Maldonado achter het stuur. Het team uit Enstone weet de bolide sneller dan verwacht op de baan te krijgen en een kleine anderhalf uur later zet Maldonado zowaar de eerste tijd op de klokken. Daarmee doet Lotus het op dat moment beter dan McLaren. Het team krijgt de Honda-aangedreven bolide maar niet lekker aan de praat. En als Button zich wél op de baan meldt, zet hij de motor vaak alweer uit nog voordat hij daadwerkelijk tot stilstand is gekomen in de pits. McLaren laat via Twitter weten hard te werken om ‘een steeds terugkerend probleem’ op te lossen.

Tot aan het middaguur verloopt de dag eigenlijk zonder noemenswaardige incidenten. De beelden die van Daniil Kvyat vrijkomen, kunnen echter anders doen vermoeden. De Rus gaat run na run zonder voorvleugel de baan op. De verklaring daarvoor blijkt echter heel simpel. Red Bull heeft maar één voorvleugel meegenomen naar Jerez, maar die heeft Kvyat tijdens zijn eerste run al beschadigd. Terwijl in allerijl een nieuw exemplaar wordt ingevlogen, zijn de mogelijkheden van het team op de baan maar heel beperkt.

’s Middags maken de meesten van enkele regendruppels gebruik om even een broodje te eten en in het geval van McLaren en verrassend genoeg ook Mercedes om enkele problemen op te lossen. Bij McLaren denkt men het lek boven te hebben, terwijl aan de bolide van Lewis Hamilton een probleem met het watersysteem wordt geconstateerd. “Het is iets kleins, we sturen Lewis weldra weer naar buiten”, laat het team weten. Dat blijkt echter al te optimistisch. Het probleem is groter dan gedacht en Mercedes staakt de werkzaamheden op de baan voortijdig.

Het probleem weerhoudt Mercedes er niet van om evenals een dag eerder de meeste ronden te rijden, zij het nipt. Het wordt daarbij geholpen door een stevige regenbui die het Circuito de Jerez teistert als er nog een uur op de klok staat. Valtteri Bottas en de solide voor Sauber debuterende Felipe Nasr hebben even daarvoor de zachte Pirelli’s laten monteren. Beiden gaan voorbij aan de tweede tijd van Hamilton. 

Max Verstappen, Felipe Nasr, Sebastian Vettel en Jenson Button kiezen ervoor om de natte baan in hun voordeel te benutten. Voor met name McLaren is immers elke gereden meter, nat of droog, winst. Het levert uiteraard geen plaatswisselingen meer op, waardoor de eerste positie van Sebastian Vettel, al betwist hij zelf de relevantie daarvan, geen moment in het geding is gekomen.

 

Positie Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Sebastian Vettel Ferrari 1:20.984  88
2 Felipe Nasr   Sauber  1:21.867  88
3 Valtteri Bottas  Williams  1:22.319   61
4 Lewis Hamilton  Mercedes  1:22.490   91
5 Max Verstappen  Toro Rosso  1:24.167   73
6 Pastor Maldonado  Lotus  1:25.802   41
7 Jenson Button  McLaren  1:54.655   6
8 Daniil Kvyat  Red Bull   geen tijd  18