Op de derde dag van de eerste wintertest in Jerez de la Frontera werd duidelijk dat Renault de problemen die het al de hele week ondervindt, nog lang niet onder controle heeft. Red Bull Racing werd het zwaarst getroffen: Daniel Ricciardo reed drie rondjes en dat was het dan.

Nadat technici van Renault en Red Bull de hele nacht hadden doorgewerkt om de RB10 eindelijk wat testkilometers te geven, kwam Daniel Ricciardo op zijn eerste testdag voor zijn nieuwe teams pas rond het middaguur de baan op. Lang duurde die exercitie niet: al na een paar bochten kwam de auto rokend tot stilstand. Later op de dag probeerde het team het nog eens, maar na drie installatierondjes hield Red Bull Racing het voor gezien. Adrian Newey en Christian Horner hebben het circuit vanmiddag al verlaten, al zegt het team in een verklaring wel dat het morgen opnieuw zal proberen de RB10 aan de praat te krijgen.

Energieopslag

Gisteren meldde Renault, dat behalve Red Bull Racing ook Caterham en Toro Rosso van motoren voorziet, dat het een probleem heeft met de energieopslag in de nieuwe motor. Inmiddels komen er almaar meer geluiden uit de paddock dat de motorenfabrikant helemaal niet blij is met een aantal van de elektronische onderdelen die door Red Bull zelf zijn ontwikkeld. Inmiddels heeft Renault een enorme achterstand op de door Ferrari en Mercedes aangedreven teams: ook Toro Rosso en Caterham kwamen op de eerde testdag amper aan rijden toe.

Voor Robin Frijns was dat een tegenvaller in zijn debuut voor Caterham. Tien rondjes reed de Limburger, maar daar zat geen een vliegende ronde bij. Na een of maximaal twee rondjes werd de groene bolide door het team uit voorzorg naar binnengehaald. Langs het circuit was duidelijk te horen dat de Caterham, net als de Toro Rosso, allesbehalve lekker loopt. Het knalde en knetterde op de zeldzame momenten dat Frijns of Toro Rosso-coureur Jean-Eric Vergne eens voorbijkwamen. Voor de Fransman eindigde zijn laatste run aan het eind van de pitstraat, waar de STR9 er de brui aan gaf. Gisteren reed het team helemaal niet, maandag bleef de teller steken op elf rondjes.

Mercedes

Bij Mercedes liep alles op rolletjes. Hoewel rondetijden in deze fase van het testen nog niet relevant zijn, werden de eerste vier plaatsen ingenomen door de Mercedes-aangedreven bolides van McLaren-debutant Kevin Magnussen, gevolgd door de Williams van Felipe Massa,  Hamilton in de fabrieks-Mercedes en Jenson Button die namens McLaren in de ochtenduren reed. Daarachter klokte Fernando Alonso in de Ferrari 58 rondjes op de teller, met een achterstand van dik twee seconden op Magnussen. Nico Hulkenberg reed in de Force India-Mercedes slechts zeventien rondjes maar bleef aardig in de buurt van de snelle tijden, terwijl Adrian Sutil de Sauber 34 keer over het circuit stuurde maar getuige zijn achterstand van bijna zeven seconden op de snelste tijd niet met snelle tijden bezig was. De Duitser zorgde ook voor een rode vlag toen hij de C33 in bocht zeven in de bandenstapels parkeerde.

Aan het eind van de dag gaf ook Marussia voor het eerst acte de présance. Het gaf de nieuwe  MR03 zijn testdebuut, maar verder dan vijf voorzichtige installatierondjes kwam Max Chilton er niet mee.`


De tijden van de derde testdag in Jerez:

Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Kevin Magnussen McLaren 1:23.276 52
2 Felipe Massa Williams 1:23.700 47
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:23.952 62
4 Jenson Button McLaren 1:25.030 40
5 Fernando Alonso Ferrari 1:25.495 58
6 Nico Hülkenberg Force India 1:26.096 17
7 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:29.915 30
8 Adrian Sutil Sauber 1:30.161 34
9 Robin Frijns Caterham geen tijd 10
10 Max Chilton Marussia geen tijd 5
11 Daniel Ricciardo Red Bull geen tijd 3