Nu de spionagezaak voor de FIA een gesloten boek is, zou je denken dat er een einde is gekomen aan alle gekte en achterdocht. Niks van dat alles. Spionage houdt de Formule 1 nog steeds angstvallig in haar greep. Met ingrijpende gevolgen. Natuurlijk wil je als Formule 1-team niet dat een concurrent er met jouw briljante ideeën vandoor gaat. Logisch. Maar spionage in de Formule 1 is zo oud als de weg naar Rome. Het is haast onvermijdelijk dat het ene team van het andere gapt. Dat gaf Jarno Trulli, tijdens een dineetje aan de vooravond van de Toyota-presentatie, ook eerlijk toe.

Toch wringen de teams zich nu in alle bochten om spionage te voorkomen. Bij Ferrari zijn de computersystemen maar weer eens onder handen genomen om er zeker van te zijn dat er niet zo maar illegaal een cd’tje met informatie gebrand kan worden. Iedereen die de fabriek in Maranello bezoekt is tegenwoordig verplicht tot het tekenen van een contract dat geheimhoudingsplicht oplegt. Operationeel directeur Mario Almondo heeft er zijn handen vol aan. ,,We werken keihard om een herhaling van deze affaire te voorkomen. Helaas hebben we te maken met enkele werknemers die er een nogal oppervlakkige benadering op na houden. Naar ik vrees is dit een neverending job.”

Maar het houdt het niet op bij interne beveiliging. Tegenwoordig wordt iedereen met argusogen bekeken. In elke journalist of fotograaf kan tenslotte een spion schuil gaan. Bij Toyota ging het er wat dat betreft nog gastvrij aan toe. Elke serieuze Formule 1-journalist was welkom. In het hotel werden perskaarten uitgedeeld: geplastificeerd en met een streepjescode op de achterkant. De kaart werd bij het betreden van de fabriek in Keulen gescand. Op die manier kon precies geregistreerd worden wie wanneer naar binnen of naar buiten ging. Geen overbodige luxe als er ruim honderd man gelijktijdig de fabriek in wil om de nieuwe auto te bewonderen. Een aardige poging dus om te voorkomen dat er ongewenste gasten binnendringen.

Ferrari pakte het afgelopen zondag tijdens hun perspresentatie een stuk grondiger aan. Fotografen kwamen er sowieso niet in en van de geschreven pers was slechts een select groepje journalisten welkom. Daarnaast was het team uitermate karig met het geven van informatie over de nieuwe bolide.

Het is logisch dat ze zorgvuldig te werk gaan, maar dit is wel erg over de top. What’s next? Grand Prix’ zonder pers? Races zonder publiek? Hou toch op met dat gezeur! De spionagezaak heeft al genoeg schade aangericht. De boosdoeners zijn gestraft en dat is dat. Dit is een nieuw seizoen, laten we die dan ook met een schone lei beginnen.