Toro Rosso’s technisch directeur James Key is tevreden over de ‘zeer waardevolle’ feedback die rookies Max Verstappen en Carlos Sainz het team geven, zeker gezien hoe onervaren ze zijn.

In interview met F1i.com meldt Key dat de zeventienjarige Verstappen en twintigjarige Sainz – allebei bezig aan hun eerste jaar in de Formule 1 – ‘steeds beter worden in het geven van feedback’ die het team nodig heeft om de Toro Rosso STR10 door te ontwikkelen.

Volgens Key geven de twee ook nu al ‘zeer waardevolle feedback’, wat hij enigszins verrassend lijkt te vinden: “Want ze hebben elk pas tien Grands Prix gedaan”, zegt hij over de coureurs die volgens hem ‘ietwat verschillende feedback geven, omdat ze verschillende sterke punten hebben’.

Aangezien Toro Rosso het zoals de technisch directeur aangeeft wel gewend is om met jonge, onervaren coureurs te werken, is het team ook continu bezig haar eigen manier te verbeteren om concreet waardevolle informatie uit de opmerkingen van haar coureurs te distilleren.

“Want vergeleken met als je met ervaren jongens werkt, mis je qua feedback soms wel wat met dit soort jonge coureurs. Elk raceweekend is tot op zekere hoogte immers nog steeds onderdeel van een leerproces voor ze”, geeft Key aan.

“Er zijn ook raceweekends waarin ze eerst het circuit nog moeten leren, omdat dit nieuw voor ze is. Dan kun je niet verwachten dat ze heel precies vertellen wat er met de auto gebeurt, want ze hebben dan geen referentiekader voor hoe de auto het hoort te doen”, illustreert de Engelsman.

Wat Key verder aangeeft, is dat Toro Rosso voor de zomerstop nog uitgebreid met de coureurs heeft vergaderd over de auto’s: “Daardoor weten we beter hoe we de feedback op het circuit het best kunnen filteren”, vertelt hij.

“Tijdens een raceweekend gaat veel feedback namelijk toch over het weekend zelf en wat er dan specifiek beter moet qua set-up. Dit helpt natuurlijk wel onderliggende problemen vast te stellen, maar het is ons werk dergelijke opmerkingen te vertalen voor het doorontwikkelingstraject.”

“Het is voor de engineers als je met rookies werkt dus meer werk om genoeg nuttigs te halen uit de data die je van ze krijgt, maar het doorontwikkelen van de auto is sowieso niet volledig op de feedback van de coureurs gebaseerd.”

“Je houdt natuurlijk wel rekening met de opmerkingen en voorkeuren van de coureurs, maar er zijn veel dingen die je sowieso wel verbetert omdat je weet dat ze beter kunnen. Het verbeteren van de aerodynamica en het chassis is bijvoorbeeld iets dat gewoon van dag-op-dag wordt gedaan.”