De laatste weken buitelden de kandidaten voor het overnemen van Kamui Kobayashi’s cockpit bij Caterham af en toe zo’n beetje over elkaar heen, maar toch is het in Singapore gewoon weer de Japanner die in de groene auto mag plaatsnemen.

De coureur laat in de voorbeschouwing van zijn team op de Grand Prix van komend weekend direct maar even weten dat hij er zin in heeft. “We hebben onze naaste concurrenten verslagen in Italië, dus ik kijk uit naar weer een mooi gevecht in Singapore. Ik ben benieuwd waar we met onze geüpdatete auto toe in staat zijn; op stratencircuits kan er natuurlijk van alles gebeuren dus we moeten goed ons best doen”, aldus Kobayashi.

Dat Kobayashi in Singapore mag racen, betekent dat een eventueel debuut voor de Spanjaard Roberto Merhi nog even op zich laat wachten. Merhi reed in Monza een halve vrije training om zo zijn superlicentie te behalen. Niet zeker is of hij in het vervolg van hij seizoen nog een kans zal krijgen.

De coureur in de andere Caterham, de Zweed Marcus Ericsson, verheugt zich ook op Singapore. “Ik ken het circuit goed, ik ben er in de GP2 elke keer op het podium geëindigd. Het doet qua hobbeligheid aan Monaco denken, maar Singapore is wel nog een stuk zwaarder. Je hebt er echt twee keer zoveel energie nodig voor een rondje als in Monaco. Ik heb ook hard getraind om de hitte en de luchtvochtigheid aan te kunnen.”

Caterham mikt op de negende plaats in het constructeurskampioenschap, die nu wordt ingenomen door Marussia. De twee teams leveren al jaren strijd om de onderste twee plekken in het kampioenschap, en Marussia zette in Monaco een grote stap toen Jules Bianchi de eerste punten voor de equipe binnensleepte. Daarmee laat het Caterham en Sauber, dat ook nog puntloos is, voorlopig achter zich.