De computer regeert niet meer in de Formule 1. En dat is goed nieuws, vinden Heikki Kovalainen en Luca Badoer. Beide coureurs hebben zich kostelijk vermaakt op de eerste echte testdag zonder traction control.De rechtervoet maakt weer het verschil en niet langer kunnen jonge talenten instappen en bij wijze van spreken met hun ogen dicht de snelste tijd neerzetten. Er zijn zelfs beelden van auto’s waarvan de achterkant wegspringt onder het accelereren. Alleen de ouderwetse vonken ontbreken nog.

Een goede zaak, vindt Badoer. ,,De Formule 1 was gewoon te simpel geworden. Wie er ook in de auto stapte, het was vrijwel direct een nieuwe held. Dat is nu anders. Het is moeilijker, dus leuker. Je moet weer voorzichtig zijn als je op het gaspedaal trapt”, zegt Ferrari’s testcoureur in de Gazzetta dello Sport.

Dat dan uitgerekend de man die ‘half voor de lol, half vanwege technische redenen’ de snelste tijd neerzet, verbaast de Italiaan niet. ,,Ik weet wat hij kan, hij is een superheld”, prijs hij de kwaliteiten van Michael Schumacher. ,,Iedereen weet dat hij de snelste coureur ter wereld is, ik snap de ophef niet.”

Ook Renault-coureur Kovalainen heeft het naar zin zijn in Barcelona. ,,Ik ben blij dat ik weer heb kunnen rijden, zeker omdat de rijdershulpen nu verleden tijd zijn. Het is echt fantastisch”, vindt de Fin. ,,Je moet weer op je hoede zijn als je gas geeft en veel meer op het slijten van de banden letten. Echt leuk.”

Het verbod op traction control is er gekomen vanwege de introductie van de standaard-ECU, maar juist daarbij plaatst Renaults technisch-directeur Bob Bell enkele kanttekeningen. Hij vindt dat McLaren, dat samenwerkt met de firma die de ECU heeft ontworpen, een voordeel heeft.

Buiten dat vindt hij het systeem ook niet zo goed. ,,De complexiteit, capaciteit en functies zijn niet van hetzelfde niveau”, klaagt hij. ,,Wij hadden een heel geavanceerd systeem, dus voor ons is dit duidelijk een stap terug.”

,,Al het extra werk dat in het aanpassen naar deze ECU is gaan zitten, hebben we niet voor de ontwikkeling van de auto kunnen gebruiken. Het was alsof we opnieuw met de auto moesten leren praten.”

KVN