Robert Kubica vreest dat de invoering van het KERS systeem in 2009 ten koste zal gaan van de wat zwaardere coureurs. Hij pleit dan ook voor een toename van het minimale gewicht, dat reglementair bepaald is op zeshonderd kilogram voor de auto inclusief coureur.Tijdens een persconferentie in Magny-Cours uitte de kersverse Grand Prix-winnaar zijn zorgen over de steeds groter wordende noodzaak tot gewichtsbesparing.

De beoogde invoering van het energieregeneratiesysteem KERS in 2009, zal de noodzaak tot gewichtsbesparing alleen maar groter maken. Vooral als de FIA blijft vasthouden aan het bestaande minimumgewicht. Kenners schatten het gewicht van een operationeel KERS-systeem op dertig tot veertig kilogram, een loodzware last naar Formule 1-maatstaven.

,,Het zal enorm belangrijk worden om een zo licht mogelijke wagen te bouwen. En dat gaat de teams heel veel geld kosten”, zegt Kubica, die met zijn 74 kilo tot de zwaardere coureurs op de grid behoort.

,,Ik ben bang dat teams zelfs zullen gaan kiezen voor nog lichtere coureurs. En volgens mij is dat geen wenselijke situatie. Ik heb mijn bezwaren bij zowel bij de FIA als de GPDA neergelegd, maar de antwoorden waren nog weinig bemoedigend”, aldus de Pool, van wie het geen geheim is dat hij de afgelopen winter flink wat kilo’s is kwijtgeraakt.

BR