Daniil Kvyat debuteerde in Australië als19-jarige voor Toro Rosso, en heeft aan het einde van het seizoen een promotie naar Red Bull Racing op zak. Zijn jonge leeftijd was dan ook geen obstakel, beweert de Rus.

“In het begin waren er nog wel wat twijfels”, zegt Kvyat tegen Autosport. “Maar als ik voor mezelf mag spreken, vind ik dat het uiteindelijk allemaal prima in orde is gekomen.” Dat was op de baan soms goed te zien, vooral toen Kvyat bij zijn eerste twee races direct punten pakte, en toen hij zijn bolide in Abu Dhabi en Sotsji naar de vijfde startplek reed.

Kyvat zelf meent zijn veelbelovende debuutseizoen vooral te danken te hebben aan het feit dat hij de aanpak die hij al in de GP3 – waar hij in 2013 de titel veroverde – hanteerde, niet heeft veranderd. “In de GP3 won ik het kampioenschap met mijn aanpak, en dit jaar leek iedereen om me heen het ook wel een goede manier van werken te vinden”, vertelt de jonge coureur. “Ik hoefde slechts hier en daar wat kleine aanpassinkjes te maken.”

“Om op die manier consistent te kunnen zijn, moet je weten wat werkt en wat niet”, gaat Kvyat verder. “En daarbij is het belangrijk dat je eerlijk bent voor jezelf en de mensen om je heen. Als je jezelf en de manier waarop je je opstelt heel de tijd blijft veranderen, dan gaat dat een keer tegen je werken.”

Te makkelijk

Nu in de Formule 1 steeds jongere coureurs – waar naast Kvyat natuurlijk Max Verstappen het belangrijkste voorbeeld is – debuteren, beweren boze tongen dat de koningsklasse ‘te makkelijk’ is geworden, of dat jongelingen ‘te snel’ door kunnen stoten naar de Formule 1. Zelfs de FIA lijkt wat in die kritiek te zien, want de autosportbond voerde onlangs een minimumleeftijd van achttien jaar in voor het ontvangen van de voor de Formule 1 benodigde superlicentie.

Kvyat kan zich niet vinden in dergelijke negatieve geluiden. Zo vindt hij niet dat de nieuwe V6-aangedreven hybridewagens het voor jongelingen makkelijker hebben gemaakt om zich aan de Formule 1 aan te passen. “Het is niet makkelijker, en de situatie is gelijk voor iedereen”, vindt de Rus. Het beperkte aantal testkilometers zorgt er vooral voor dat het een flinke klus blijft om aan de auto’s te wennen: “Ik had nog wel een paar honderd kilometer willen testen, zoals sommige van de oudere coureurs vroeger konden doen”, aldus Kvyat.

Wat betreft de leeftijd van Max Verstappen, zijn opvolger bij Toro Rosso, maakt Kvyat zich geen zorgen. “Ik heb nog nooit tegen hem gereden, want hij was altijd te jong om in dezelfde leeftijdscategorie als ik uit te komen”, vertelt de aankomend Red Bull-coureur. “Maar hij is straks zeventien als hij aan de start staat, en ik verwacht niet dat dat een probleem wordt.”