Het mag gerust gezegd worden: Nelsinho Piquet deed het niet al te best tijdens zijn eerste kwalificatie. Slechts 21e werd hij. De Renault-debutant heeft er wel een verklaring voor; de problemen in de trainingen.Piquet was daar overigens zelf de veroorzaker van. In de eerste vrije training op vrijdag verloor hij de controle over zijn Renault, waarbij hij de versnellingsbak beschadigde en die dus vervangen moest worden.

Dat nam de nodige tijd in beslag, met als gevolg dat hij pas laat de baan op kon in de tweede sessie. Maar ook in de kwalificatie zat het niet mee. Door een spin van Adrian Sutil moest hij zijn tweede snelle ronde afbreken. Daarna was er geen tijd meer om opnieuw naar buiten te gaan.

,,Als ik vrijdag de hele dag had kunnen rijden, dan was mijn eerste ronde in de kwalificatie denk ik een stukje sneller geweest. Op vrijdag hadden we gewoon meer moeten rijden, maar dat kon niet en daar ging het mis.”

De Renault-coureur verbaasde zich over het hoge tempo waarin een Grand Prix-weekend zich afspeelt. ,,Het is echt zwaar. Je moet overal rekening mee houden: de afstelling voor de race en de kwalificatie en tegelijkertijd ook de strategie. Je krijgt amper tijd om na te denken. Het gebeurt gewoon.”

Piquets weekend doet al snel denken aan de problemen die Heikki Kovalainen vorig jaar tijdens zijn debuutrace kende, eveneens in het Albert Park. Piquet vindt van niet. ,,Hij had meer dan 30.000 kilometer getest, ik ongeveer 10.000 kilometer sinds ik zeker was van mijn stoeltje. Maar dan nog, er is niet echt een goede manier om een rookie voor te bereiden op een race.”

Opvallend genoeg kwalificeerde ook Piquet Senior zich bij zijn debuut, tijdens de Grand Prix van Duitsland in 1978, als 21e. Hij won later drie wereldtitels.

PPB/KVN