Lewis Hamilton heeft ondanks een spin in zijn laatste rondje de poleposition voor de Grand Prix van Oostenrijk gepakt, met wat onbedoelde hulp van teamgenoot Nico Rosberg, die ook een fout maakte. Max Verstappen was knap zevende.

Met de seconden zo goed als afgeteld en de strijd om pole nog niet beslist, stond Hamilton ineens naast de baan. De Engelsman schoot zomaar door in bocht één, na een merkwaardige spin op hoge snelheid op het rechte stuk, vlak voor het aanremmen.

Volgens Hamilton werd de spin niet door iets technisch veroorzaakt, maar remde hij gewoon te hard, waardoor de achterwielen blokkeerden. Uiteindelijk leed Hamilton er niet onder, want teamgenoot Rosberg stond ook ineens buiten de baan, in het grind bij bocht negen.

Rosberg worstelde een bocht eerder al met zijn auto en verloor de controle vlak voor de laatste bocht, waardoor hij vol remmend het grind in schoof. De Duitser liep daarbij de kans mis om Hamilton de pole nog afhandig te maken, want tot zijn fout was hij sneller onderweg dan de Brit.

Verstappen
Voor Max Verstappen was het een foutloze kwalificatie, waarbij de Nederlander indruk maakte. Aan het begin van de sessie, op een nog natte baan waarop intermediates voor de eerste tien minuten de beste keuze waren, reed Verstappen gelijk uit de pits de snelste tijd.

Op de snel opdrogende baan wisselde Verstappen stuivertje met zijn Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz en Mercedes-coureur Rosberg, waarbij Verstappen de provisionele eerste plek een paar keer terugpakte.

Ook toen er na tien minuten werd overgestapt op slicks, stond Verstappen nog zijn mannetje. Op het moment dat het er echt om ging, toen hij aan het eind van Q1 in de gevarenzone stond en zijn rondje moest laten tellen om door te gaan, gaf Verstappen goed thuis door de derde tijd te rijden.

In Q2 was het wederom een kwestie van een goed laatste rondje rijden voor Verstappen, die daar in tegenstelling tot teamgenoot Sainz in slaagde. Waar Sainz op P13 bleef steken, reed Verstappen een rondje dat acht tienden sneller was dan dat van Sainz, en meer dan genoeg voor Q3.

In de laatste kwalificatiesessie hield Verstappen het bij één run, waarmee hij zich dus als zevende kwalificeerde. De Nederlander was zodoende de best geklasseerde coureur met een Renault-motor, want behalve Sainz bleef hij ook de beide coureurs van grote broer Red Bull voor.

Gridstraffen
Red Bull-coureurs Daniil Kvyat en Daniel Ricciardo – respectievelijk achtste en veertiende – krijgen echter sowieso nog gridstraffen aan hun broek voor een motorwissel, terwijl hetzelfde geldt voor het McLaren-duo Fernando Alonso en Jenson Button.

Voor het geplaagde McLaren wist Alonso overigens nog net Q2 te halen, terwijl Button in Q1 bleef hangen. Alonso was met de verbeterde MP4-30 overigens maar anderhalve tiende sneller dan Button, al heeft McLaren haar updatepakket niet echt kunnen testen door technische problemen.

Problemen
Voor wie het ook geen kwalificatie was om over naar huis te schrijven, is Ferrari-coureur Kimi Räikkönen. Ook hij bleef in Q1 steken, tot zijn eigen schok. De Fin, voor wie de kwalificatie dit jaar sowieso vaak niet geweldig verloopt, liep flink te vloeken toen hij hoorde dat hij niet door was.

Räikkönens teamgenoot Sebastian Vettel had overigens wel een goede kwalificatie. Met een derde tijd was hij best of the rest achter het Mercedes-duo, al was de marge – van meer dan drie tienden – groter dan vooraf door velen werd verwacht.

Juist op de Red Bull Ring werden de teams van Ferrari en Williams – dat Felipe Massa en Valtteri Bottas als vierde en zesde zag eindigen – goede kansen toegedicht Mercedes te bedreigen, maar in de kwalificatie kwam daar dus niet veel van terecht.

Het Williams-duo van Massa en Bottas werd overigens gesplitst door Le Mans-winnaar Nico Hülkenberg, die zijn Force India naar P5 stuurde. Achter deze coureurs en Verstappen en Kvyat, deed Felipe Nasr goede zaken door zijn Sauber naar P9 te rijden.

Door de gridstraf van Kvyat, schuift Nasr zondag een plekje op, net als Lotus-coureur Romain Grosjean, die in Q3 niet meer in actie kwam wegens een remprobleem. De FIA zal de officiële startopstelling – met doorberekende grid- en tijdstraffen – later bekendmaken.