Alle Formule 1-coureurs hebben één ding gemeen: racen zit in hun bloed. Sommigen zoeken na hun carrière in de koningsklasse andere uitdagingen. Anderen zijn simpelweg niet goed genoeg gevonden. Formule1.nl volgt voormalig Formule 1-coureurs die nog actief zijn in de autosport. In deze aflevering: Giancarlo Fisichella.

Formule 1-carrière
Giancarlo Fisichella komt in 1996 de Formule 1 als 23-jarige knul bij Minardi als de hoop van Italië op de eerste Italiaanse wereldkampioen sinds Alberto Ascari. Hoewel de Romeinse coureur vervolgens een carrière had om ‘u’ tegen te zeggen, kon hij nooit aan die verwachtingen voldoen. Toen Fisichella eindelijk in de juiste auto zat, bij Renault, had hij Fernando Alonso als teamgenoot.

In 1996 kreeg hij bij Minardi, als talent tussen de paydrivers door, acht races de kans. Eddie Jordan wist genoeg en legde hem in 1997 vast. Daar maakte hij gelijk indruk met podiumfinishes in Brazilië en Spanje. De vier jaar daarna stond hij op de loonlijst bij Benetton, waar hij ook elk jaar wel eens op het podium stond. Uitschieter was 2000, toen hij zesde werd in het kampioenschap.

In al die tijd bleef een zege uit. En toen hij in 2002 naar Jordan verkaste, dat toen een topteam in verval was, leek die overwinning er ook nooit van te komen. Tot er in 2003 een knotsgekke regenrace in Brazilië werd verreden, waar Alonso bijvoorbeeld keihard uit de race crashte maar toch als derde finishte. Hoe dat kon? De race werd na 55 ronden stilgelegd, de ronde dat Alonso crashte, en daardoor golden de doorkomsttijden na 54 ronden als uitslag. En laat toen nét Fisichella in zijn Jordan aan de leiding rijden. Dat hij vervolgens met een zure bek op het podium staat, is niet verwonderlijk. Aanvankelijk stelt de FIA namelijk dat Kimi Räikkönen de race heeft gewonnen, nadat nóg eerder Fisichella wordt benoemd als winnaar van de race in São Paolo. Een week later in Imola stelt de FIA echter orde op zaken en heeft de Italiaan alsnog zijn eerste zege binnen.

In 2004 volgt er een degelijk jaartje bij Sauber, voordat hij bij Renault – voorheen Benetton – terugkeert. De inmiddels 32-jarige Fisichella begint het seizoen in 2005 met een overwinning, maar kent daarna vooral pech en heeft een snellere teamgenoot. Het jaar erop gaat het wat beter en behaalt Fisichella zijn beste eindklassering uit zijn carrière: vierde. Vanaf 2008 bouwt hij zijn carrière af bij Force India en wordt op de valreep, wanneer hij in 2009 in België de pole pakt en tweede wordt in de Force India, zijn droom nog werkelijkheid. Hij vervangt Luca Badoer, die Felipe Massa verving, voor Ferrari vanaf de Italiaanse Grand Prix. Een droom komt uit. Dat ook Fisichella niet vooruit te branden is in de F60 maakt hem niets uit.

Overstap
Sinds 2010 is Fisichella actief in de GT’s. Hij rijdt langeafstandsraces en heeft al meerdere keren meegedaan aan de 24 Uur van Le Mans, met als beste resultaat de overwinning in de GTE Pro-klasse in 2012. Net zoals andere voormalig F1-coureurs, zoals Nick Heidfeld, heeft Fisichella ook zijn opwachting gemaakt in het WEC-kampioenschap van de FIA, het wereldkampioenschap enduranceracen. Na in 2011 al de Le Mans Series te hebben gewonnen, schrijven Fisichella en teamgenoot Gianmaria Bruni in 2012 ook de WEC-titel in de GTE Pro op hun naam. 

Fisichella staat sinds 2009 onder contract bij Ferrari. Na het seizoen werd hij testrijder voor het team en dat is de inmiddels veertigjarige Italiaan nog steeds. Al komt er van rijden niet veel terecht in verband met de testrestricties.

Foto Sutton Images

En nu?
Fisichella heeft altijd al een passie gehad voor toerwagens. Toen hij in 1996 acht Grands Prix voor Minardi reed, was hij eveneens actief in de DTM, waar hij zesde werd in het kampioenschap. In 2003 deed hij al een wedstrijd mee in het Europees Toerwagenkampioenschap. Nu rijdt hij GT-wagens en het is niet aannemelijk dat Fisichella op korte termijn zal stoppen met die hobby.

Dit jaar reed hij al drie wedstrijden in het WEC. De F1 wordt gekscherend steeds vaker de kraamkamer voor het WEC genoemd. Fisichella is namelijk niet de enige voormalig F1-coureur die daar rijdt. Ook bijvoorbeeld Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Marc Gené, Lucas di Grassi en Alexander Wurz rijden er rond.

Fisichella deed dit jaar mee aan de WEC-races in Silverstone, Spa en Le Mans. Beste resultaat was op Spa, waar Fisichella in 2009 ook zijn laatste pole pakte. Samen met Bruni eindigde hij op negentien ronden achterstand als vijftiende. Niet gek, aangezien hij met een GT-auto reed en een LMP1-auto van Audi won.