Lotus had gehoopt in Maleisië haar eerste punten van 2015 te pakken. Romain Grosjean leek ook aanspraak te maken op een plekje bij de eerste tien, maar werd uiteindelijk elfde.

“Het scheelde niet veel”, oordeelt de Fransman na afloop. “De auto deed het goed en ik heb enkele leuke duels uitgevochten met de jongens van Force India, Red Bull en Toro Rosso. Helaas verloor ik daarbij ook veel tijd, want ik zat eerst vast achter Force India’s Nico Hülkenberg en daarna raakten zijn teamgenoot Sergio Pérez en ik elkaar in een snelle bocht en raakte ik in een spin”, vertelt Grosjean, die de spin overigens knap opving.

Volgens Grosjean had Lotus niet alleen de beschikking over een goede auto op Sepang, maar zat het wat de strategie betreft ook wel goed. Dat punten net buiten bereik bleven, wijt hij dan ook grotendeels aan de tijd die hij onderweg verloor, al hoopt hij dat Lotus op tijd voor de volgende race nog wat extra’s weet te vinden, zodat het over twee weken in China wel tot scoren komt.

Ook teamgenoot Pastor Maldonado constateert dat ‘het potentieel er zeker is’. De Venezolaan kon dat in Maleisië echter niet uitbuiten omdat hij bij de start werd aangetikt door Valtteri Bottas en zo een lekke band opliep. “Ik viel daardoor ver terug, al wisten we ons nog aardig terug naar voren te knokken door op een andere strategie over te stappen.”

“Helaas kregen we later in de race echter last van een remprobleem”, zo verklaart Maldonado waarom hij de strijd na 47 rondjes moest staken. “Niet ideaal, maar aangezien dit in essentie onze eerste race was, horen dat soort issues erbij. We moeten gewoon aan de betrouwbaarheid blijven werken en hopen dat we volgende keer een probleemloze race hebben en kunnen scoren”, aldus de coureur van het team dat haar coureurs hoe dan ook een stuk verder zag komen dan in de seizoensopener, toen Grosjean en Maldonado allebei niet verder kwamen dan de eerste ronde.