Lotus is aan zo’n dramatisch seizoen bezig, dat coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado zich voor de race in Austin niet eens aan voorspellingen durven te wagen. ‘Ik hoop gewoon dat het beter gaat dan in Sotsji’.

Het vorige Grand Prix-weekend, in het Russische Sotsji, verliep rampzalig voor Lotus. Maldonado was voorlaatste in de kwalificatie wegens technische problemen en moest een dag later zelfs als laatste beginnen door een gridstraf, terwijl Grosjean nipt Q2 haalde en daarin geen vuist kon maken, waarna het tweetal in de race werd verslagen door de Saubers terwijl ze ogenschijnlijk de hele tijd met hun E22-bolides worstelden.

“We willen het beter doen dan in Sotsji, dat mag duidelijk zijn”, vertelt Maldonado. “We zijn het dit jaar wel gewend om moeilijke raceweekends door te maken, maar we verloren daar veel voorbereidingstijd in de vrije trainingen en hadden technische problemen in de kwalificatie, waar je uiteraard nooit op zit te wachten. Sotsji was om meerdere redenen dus een zwaar weekend, maar in Austin zou het beter moeten gaan”, zo houdt Maldonado hoop.

“In theorie past het Circuit of the Americas qua layout in ieder geval beter bij onze auto, hetgeen positief is. Hopelijk hebben we daarnaast verder niet weer last van technische problemen”, aldus de nog altijd puntloze Maldonado.

Grosjean
Teamgenoot Grosjean heeft dit jaar acht punten gescoord. Vorig jaar waren dat er ten tijde dat de Formule 1 in Austin neerstreek 114, waarbij hij er met een tweede plek in Texas nog eens achttien aan toevoegde. Meedoen om de zege en het podium, zoals in 2013, zit er nu niet in, weet de Fransman. “We gaan proberen het meeste uit de race te halen en ook gelijk data verzamelen voor 2015”, verklapt hij de insteek waar hij het weekend mee in gaat.

Eén van de dingen waar informatie over verzameld moet worden, is de nieuwe – meer conventionele – neus die Lotus gaat testen tijdens de vrije trainingen. “Het zal wennen worden om de auto zonder z’n typische vorkneus te zien”, denkt Grosjean. “Ik ben benieuwd hoe de nieuwe neus eruitziet, al blijft mijn focus als coureur natuurlijk wel bij het weekend zelf liggen”, benadrukt hij tot slot.