Het was nog even wachten tot de deal werd bevestigd, maar nu het is het toch echt officieel: vanaf 2015 worden de auto’s van het Lotus-team aangedreven door Mercedes-motoren.

Eerder deze week liet Lotus nog weten dat de overeenkomst met Mercedes vertraging opliep omdat de afwikkeling van het contract met huidige motorleverancier Renault op zich liet wachten. Blijkbaar is die hindernis nu uit de weg geruimd. Bij het contract met Mercedes horen ook de olie en smeermiddelen van Petronas. Het team uit Enstone zal wel zelf de rest van de aandrijflijn blijven produceren.

“We zijn erg blij dat Mercedes ervoor gekozen heeft om voor langere tijd met ons in zee te gaan”, zegt Lotus-CEO Matthew Carter. “Ons doel is om weer vooraan mee te rijden en te kunnen vechten om het kampioenschap, en dit is een stap in de goede richting. De Mercedes-motor is snel, en die kracht zullen we combineren met onze ervaring met het bouwen van chassis’.” Tot slot is er nog een klein dankwoord voor Renault: “We willen hen bedanken voor hun nauwe samenwerking met ons team door de jaren heen en de successen die we samen geboekt hebben.”

Toto Wolff, naast teambaas van het fabrieksteam ook hoofd van Mercedes-Benz Motorsport, legt uit waarom het belangrijk is dat Lotus als klant is gestrikt. “Strategisch gezien is het voor ons belangrijk om aan drie teams klantenmotoren te leveren.” Na het wegvallen van McLaren als Mercedes-team, moesten de Duitsers dus op zoek naar een nieuwe afnemer. “Lotus is een indrukwekkende organisatie, die de afgelopen jaren mooie dingen heeft laten zien op het circuit. We zijn blij om ze erbij te hebben”, besluit Wolff.

Andy Cowell, directeur van de fabriek in Brixworth waar Mercedes zijn Formule 1-motoren bouwt, is verheugd over de deal. “Lotus is technisch erg sterk en beschikt over uitstekende faciliteiten. Ik weet zeker dat we volgend jaar samen goed zullen presteren. We hebben dit jaar al bewezen dat we met succes drie klantenteams van motoren kunnen voorzien, en daar gaan we in 2015 met nog betere performance en betrouwbaarheid mee verder.”