Het verschil tussen zijn nieuwe team Lotus en zijn oude team Williams wordt volgens coureur Pastor Maldonado vooral gemaakt door de motoren die achterin de bolides liggen.

Williams maakte afgelopen winter de switch van Renault naar Mercedes en dat bleek de juiste stap voor het nieuwe V6-tijdperk dat de Formule 1 is ingegaan. Lotus maakt deze switch komende winter, maar moet het dit seizoen dus nog doen met de niet bijster betrouwbare Renault-krachtbron die bovendien ook qua paardenkrachten niet aan de Mercedes-motor kan tippen.

Met de Mercedes-motor achterin de Williams FW36 staat dat team nu vierde bij de constructeurs met 135 punten, terwijl Lotus op P8 hangt met een score van slechts acht punten. De situatie tussen de twee teams is daarmee omgedraaid, want vorig jaar stond Williams ten tijde van de zomerstop op P9 met één punt en was Lotus vierde met een score van 183.

Het verschil tussen 2013 en 2014 wordt bij Williams niet alleen door de motor gemaakt, maar ook door een beter chassis, al is de motor volgens Maldonado – ook om achterliggende redenen – wél de belangrijkste differentiërende factor: “De Mercedes-motoren zorgen dit jaar voor de grootste verschillen op de grid”, stelt de Venezolaan in gesprek met Tuttosport.

“Ik wist dat Williams in 2014 beter zou zijn dan in 2013, maar ook de Lotus van dit jaar is heus niet slecht”, vervolgt hij. “Dat het seizoen tot op heden zo problematisch verloopt, komt door de gebrekkige betrouwbaarheid waar we mee te maken hebben gehad”, zegt de coureur die vijf keer door aan de motor-gerelateerde defecten is uitgevallen en ook in de kwalificaties veel motorpecht heeft gehad.

“Er zijn momenten waarop we de baan op gaan en alleen maar denken aan het halen van de finish, in plaats van hoe we het maximale uit de auto kunnen halen qua performance. Dat is uiteraard niet de beste manier om te gaan racen, maar het gaat al wel steeds beter naarmate het jaar vordert en Lotus is bovendien altijd een topteam geweest en zal dat ook weer zijn”, zo houdt Maldonado vertrouwen.