Aanlopende voorremmen hebben ervoor gezorgd dat Pastor Maldonado in Bahrein vanaf de zestiende plaats moet starten. Romain Grosjean deed het met de tiende plaats stukken beter.

Het was uitgerekend de auto van Grosjean die in Bahrein al het hele weekend kuren heeft. De Fransman, die in de eerste vrije training zijn auto nog moest afstaan aan reserverijder Palmer, kwam in de daaropvolgende twee trainingen niet op tempo. In de kwalificatie ging het Grosjean beter af, want hij kwam zonder al te grote problemen door de eerste twee segmenten heen.

Daarna was de koek op, getuige Grosjeans tiende tijd in Q3. “Ik had geen al te best rondje”, geeft Grosjean toe. “Ik kwam wat grip tekort dus de tiende plaats is het hoogst haalbare. Morgen gaat het om het sparen van de achterbanden, dus daar zal ik me op concentreren.”

Met Pastor Maldonado ging het zoals gezegd minder voorspoedig. Na Q1 moest de Venezolaan al uitstappen. “Ik had het gevoel dat er iets mis was met de motor, want ik kwam topsnelheid tekort”, meldt hij. De werkelijke reden bleek te schuilen in het remsysteem, zo vertelt Alan Permane, chief trackside operations van Lotus. “Om de een of andere reden bleef het remsysteem druk opbouwen, ook als Pastor het trempedaal niet aanraakte. Dat kostte natuurlijk erg veel snelheid.”

Maar Maldonado zit niet bij de pakken neer en ziet zelfs positieve punten. “Het voordeel van zo vroeg te zijn uitgeschakeld is dat ik nu genoeg nieuwe banden over heb om in de race een afwijkende strategie te proberen. De snelheid in de lange runs is goed en je kunt hier prima inhalen, dus ik denk dat ik nog steeds in de punten kan eindigen.”