Vijay Mallya speelt onverwacht een belangrijke rol in het reddingsplan voor Honda. Omdat een fabrikant volgens de regels maximaal aan twee teams motoren mag leveren, had Mallya een stokje voor de deal tussen Mercedes en Honda kunnen steken. Maar dat deed hij niet.Afgelopen winter bekonkelde Mallya een samenwerking met McLaren. Onderdeel daarvan was dat zijn renstal Mercedes-motoren zou krijgen. Naar de letter der FIA-wet zou Mercedes daarom niet nog een team van motoren mogen voorzien. Toch werd er een deal gesloten tussen het Honda-team en de fabrikant.

,,Ik denk dat er een speciale eenjarige uitzondering is gemaakt voor Mercedes om het oud-Honda-team op de grid te houden”, zegt Mallya in gesprek met Autosport. ,,Ik had daar bezwaar tegen kunnen maken, maar ik besloot dat niet te doen. Niemand wil een team zien verdwijnen.”

,,Jammer genoeg moest Super Aguri vorig jaar al verdwijnen. Ik denk niet dat het goed is voor de sport als er nog een team vertrekt.”

Mallya vond dat hij in dit stadium in het belang van de sport moest handelen. Hij gelooft echter dat door nieuwe regelwijzigingen de situatie in 2010 al weer heel anders is.

,,Ik denk dat de kosten in 2010 behoorlijk omlaag gebracht kunnen worden. En als dat gebeurt, zullen er zelfs nog meer teams komen. Er is geen reden waarom we niet 24 auto’s zouden kunnen hebben.”

JK