De aangepaste 2014-Marussia waarmee Manor volgende week in Australië haar wonderbaarlijke comeback-sprookje hoopt te voltooien, is door de crashtest van de FIA gekomen. Dat maakte het team op Twitter bekend.

De crashtest was de enige horde die Manor – dat zich op de valreep wist te verzekeren van nieuwe financiële steun, Ferrari-motoren van vorig seizoen, technische ondersteuning van McLaren, en toestemming van de FIA om te racen – nog moest nemen voordat alle lichten op groen gingen voor deelname aan de Grand Prix in Melbourne. “We zijn er helemaal klaar voor!”, laat het team dan ook weten op Twitter.

Sportief directeur Graeme Lowdon onthulde aan Autosport wat meer over de aanpassingen die Manor aan de overjarige Marussia-bolides heeft gedaan. “Voor het overgrote deel is het nog precies de auto uit 2014”, zegt Lowdon. “Maar we hebben er met een paar heel vernuftige trucjes voor gezorgd dat hij alsnog aan de nieuwe regels voldoet.”

De neus was uiteraard één van de aandachtspunten, vertelt Lowdon, maar daarbij hield het niet op. “We moesten ook het chassis versterken, met speciale beschermingspanelen van zylon (hetzelfde materiaal waarvan ook de kabels die de wielen aan het chassis verankeren gemaakt zijn, red.), vertelt de Brit, die dan ook zeer te spreken is over het werk van zijn ontwerpers. “Onze buitengewoon slimme engineers hebben binnen korte tijd alle technische problemen opgelost, en een volledig legale auto gebouwd”, aldus Lowdon.

Wie de opgefriste Marussia/Manor-auto’s gaan besturen is nog maar ten dele duidelijk: Will Stevens werd al bevestigd, maar voor het tweede stoeltje ligt de strijd nog open. Onder meer Stoffel Vandoorne en Giedo van der Garde worden genoemd als kandidaten.