De toekomst van Red Bull en Toro Rosso staat volgens eigenaar Dietrich Mateschitz nog altijd niet vast. Zolang er geen uitzicht is op een goede motordeal voor de toekomst blijft stoppen een optie voor de Oostenrijkse magnaat, die genoeg begint te krijgen van de motorsoap.

De toekomst van Red Bull – en Toro Rosso – leek tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië gegarandeerd. Toen kwam naar buiten dat beide teams zich gewoon hadden ingeschreven voor 2016, ondanks dat er nog geen aankondigingen werden gedaan over met welke motoren ze gaan rijden.

Red Bull-teambaas Christian Horner verklaarde daarbij openlijk dat het team gewoon in de Formule 1 actief blijft, maar het aan Red Bull gelieerde SpeedWeek stelt nu dat ‘deze uitspraak enigszins voorbarig was’.

Volgens SpeedWeek ging Horner er met zijn uitspraak namelijk vanuit dat de door de FIA en Bernie Ecclestone voorgestelde standaardmotor er inderdaad komt in 2017. Op het moment lijkt het daar echter niet op en SpeedWeek zinspeelt er daarbij op dat tussenoplossingen voor Red Bull en Toro Rosso voor 2016 geen zin hebben als er voor de langere termijn geen garantie is dat de teams over competitieve krachtbronnen kunnen beschikken.

“Het heeft weinig nut om nog een jaar vierhonderd tot vijfhonderd miljoen aan de Formule 1 te spenderen als er geen garantie is dat er na 2016 weer om topklasseringen meegedaan kan worden”, schrijft de Red Bull-spreekbuis wat dat betreft.

Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz voegt daar zelf aan toe dat de vraag of de Red Bull-teams ook in 2016 meedoen ‘niet met zekerheid beantwoord kan worden’. “We weten immers nog niet of we een motor kunnen krijgen en wat de plannen voor de toekomst zijn”, vervolgt Mateschitz, die besluit met de volgende waarschuwing: “Ook voor ons is het op een gegeven moment genoeg geweest.”

Voor 2016 liggen er volgens SpeedWeek dus wel degelijk tussenoplossingen. Mochten Mateschitz en Red Bull perspectief zien voor daarna, dan treedt Toro Rosso volgend seizoen aan met een 2015-motor van Ferrari. Red Bull zelf zou contracten hebben met Renault en Ilmor en ‘bereid zijn’ met een naamloze Renault-krachtbron aan te treden die verder wordt ontwikkeld door Ilmor.

Of en in welke vorm Renault verder gaat in de Formule 1, moet echter nog worden uitgemaakt door Renault-ceo Carlos Ghosn. Een verdere samenwerking tussen Renault en Red Bull is volgens Renault dan ook van haar plannen afhankelijk.

Of de standaardmotor er komt is zoals gezegd nog maar zeer de vraag. De Formule 1 Commissie heeft het voorstel ervoor gisteren afgewezen, zo is nu duidelijk. De huidige fabrikanten zouden als alternatief zelf met een plan komen voor goedkopere, luidere en eenvoudigere motoren voor de toekomst.