Een opvallend moment in de 53e ronde van de Grand Prix van Duitsland: Heikki Kovalainen liet Lewis Hamilton in de hairpin wel erg makkelijk voorbij. Zou McLaren vanaf de pitmuur soms teamorders richting haar coureurs hebben uitgevaardigd? ,,Geen sprake van”, zegt Ron Dennis.Door niet tijdens de safetycar-fase, maar een tiental ronden later naar binnen te komen voor zijn tweede pitstop, moest Hamilton een inhaalrace rijden om alsnog te winnen. De eerste op wie hij stuitte was zijn teamgenoot.

Kovalainen staat in het WK nu dertig punten achter op zijn teammaat en tijdens de race was die marge niet veel kleiner. En aangezien de Fin zo makkelijk aan de kant ging, werd meteen de link gelegd naar teamorders. Die zijn al sinds 2002 – toen Ferrari zich er meermaals van bediende – verboden.

Dennis ontkent dat McLaren zich hier schuldig aan heeft gemaakt. ,,Het enige waarvan we onze coureurs op de hoogte stellen is de relatieve snelheid ten opzichte van elkaar. Uiteindelijk is de beslissing aan hen”, zegt de teambaas.

,,Lewis was bijna een seconde per ronde sneller dan Heikki, die daar vanaf wist omdat we hem dat vertelden. Daarop liet hij hem passeren. Een groots gebaar”, vindt Dennis.

De Britse teamchef prijst het analyserend vermogen van de Fin, die in het belang van het team dacht en handelde. ,,Heikki wist dat dit de beste optie was. Anders zou hij Lewis alleen maar hebben opgehouden en had hij de kans op een overwinning verspeeld. Zo gaat het soms in het racen. Maar dit gebaar van Heikki toont wel aan dat onze coureurs ware teamgenoten zijn.”

KVN