Bij McLaren heeft men het volgende doel behaald in het stappenplan op weg terug naar de top. Beide coureurs zagen de zwart-wit geblokte vlag.

Zeker voor Fernando Alonso was het een verademing om ronde na ronde aaneen te rijgen. Tijdens de wintertests kwam hij nooit verder dan twaalf ronden in één run, in Australië was Alonso er niet bij en in Maleisië kwam de Spanjaard niet verder dan 22 ronden. 

“Hier heb ik zowaar een hele raceafstand gereden”, aldus Alonso. “Dat is voor mij duidelijk een stap voorwaarts, ook al was het geen gemakkelijke race. We waren zeker in de openingsfase niet erg competitief, terwijl ik gedurende de tweede stint gehinderd werd door aerodynamische ongemakken. Aan het eind van de race kon ik op de zachte banden eindelijk een lekker tempo rijden.”

“We moeten nog altijd veel leren over de auto”, vervolgt de tweevoudig kampioen. “Een middag als deze is dan extreem waardevol. Hopelijk kunnen we in Bahrein opnieuw duidelijke progressie laten zien.”

Jenson Button
Jenson Button verlaat China met een punt, maar het is niet het soort punt waar de Brit blij van wordt. Hij wordt aangewezen als de aanstichter van het incident tussen hem en Pastor Maldonado en dat komt hem op een strafpunt op zijn licentie te staan. “Een inschattingsfout”, zo steekt hij schorrvoetend de hand in eigen boezem, “Ik dacht dat er meer ruimte was.”

“Al met al was het geen slechte race”, blikt Button terug op zijn race vóór de aanvaring. “Het is jammer dat we ons slechts in de achterhoededuels kunnen mengen, maar we zien wel degelijk vooruitgang. Met name op de zachte banden kwamen we redelijk uit de verf, maar het helpt niet als je door blauwe vlaggen de banden niet op temperatuur weet te houden.”