Nu McLaren afscheid heeft genomen van Mercedes als motorleverancier en met het terugkerende Honda in zee is gegaan, heeft het team uit Woking zich uitgesproken als voorstander van de engine unfreeze.

De engine unfreeze, zo genoemd omdat het een einde van de engine freeze bepleit, is een voorgestelde reeks reglementswijzigingen die het de motorleveranciers in staat moet stellen haar 2015-krachtbronnen in grotere mate – en langer of op meerdere momenten – door te ontwikkelen, in plaats van dat de 2015-motoren aan het begin van het jaar voor het hele seizoen gehomologeerd worden.

Mercedes, de wereldkampioen en dominante motorleverancier van 2014, is er niet bij gebaat de restricties voor het doorontwikkelen te versoepelen, maar haar rivalen Ferrari en Renault zijn duidelijk geweest over hun wensen om meer aan hun motoren te mogen veranderen, terwijl Honda – dat in 2015 enkel met McLaren zal werken – zich nu ook voor het eerst openlijk bij dat clubje lijkt te scharen.

Bij monde van sporting director Eric Boullier heeft McLaren zich nu namelijk achter een engine unfreeze geschaard: “We zijn er allemaal waakzaam voor een stomme beslissing te maken en de kosten de pan uit te laten rijzen, maar dit is een competitie en daar hoort mijns inziens bij dat we motoren pas ‘bevriezen’ zodra elke fabrikant de kans heeft gehad verbeteringen te maken”, zegt hij tegen Autosport.

“We mogen onze bolides immers vrijelijk doorontwikkelen, dus ik denk dat het tegen de natuur van deze sport indruist als we geen competitie tussen de verschillende motorleveranciers toestaan”, stelt Boullier, die daarbij wel het voorbehoud maakt dat dit ‘binnen de regels moet gebeuren’ en dus geen voorstander is van een ongebrijdelde doorontwikkelling van de V6-turbokrachtbronnen.

Boullier erkent verder te vrezen dat het in 2014 dominante Mercedes nog jaren de dienst blijft uitmaken op motorisch vlak als de regels niet veranderd worden: “Als deze restricties van kracht blijven, zal Mercedes daar van profiteren en jarenlang op voorsprong blijven staan. Pas als we een unfreeze hebben, kunnen de andere leveranciers hun achterstand enigszins inlopen”, wijst de Fransman aan.

Onder het huidige motorreglement mogen de fabrikanten overigens 48 procent van de onderdelen van hun 2014-specificatie motoren verbeteren of veranderen. Over voor wanneer dat moet gebeuren en op welk moment de nieuwe specificatie motoren gehomologeerd moeten zijn, lopen de meningen uiteen: de FIA meent dat dit voor de openingsrace gebeurd moet zijn, maar Renault en Ferrari betwisten dat.