McLaren heeft de MP4-30 voor het eerst aan het publiek getoond. De nieuwe auto van het team uit Woking, de eerste McLaren sinds 1992 die is uitgerust met een Honda-motor, is een doorontwikkeling van de wagen van vorig jaar.

Hoewel de MP4-30 dus grotendeels gebaseerd is op de MP4-29, springt direct een aantal veranderingen in het oog. Allereerst is er natuurlijk de neus: door het veranderde technische reglement is de uitstulping die op de oude auto zat verleden tijd. Voor de nieuwe auto heeft McLaren voor een geleidelijk aflopende, platte neus gekozen, die nog het meest lijkt op de neuzen van de Mercedes en de Ferrari van 2014.

Wat verder opvalt aan de nieuwe McLaren – naast de sidepods, die een tikkeltje compacter en korter zijn geworden, en de airbox, die juist iets groter en hoekiger oogt – is de kleurstelling. Terug is de zwart-zilveren laklaag met rood-zwarte streep om de neus, die de McLarens ook in 2004 en 2005 al opsierde. Verder oogt de auto, ondanks nieuwe sponsors als KPMG, CNN en Segafredo, bij gebrek aan een titelsponsor nog altijd wat kaal.

Alonso en Button

Fernando Alonso, die deze winter zijn veelbesproken overstap van Ferrari naar McLaren maakte, kan niet wachten om in de MP4-30 de strijd aan te gaan. “Ik heb me nog nooit beter voorbereid gevoeld op een nieuw seizoen dan nu”, zegt de tweevoudig wereldkampioen. “Ik ben weer net zo gemotiveerd als toen ik mijn eerste kans achter het stuur van een Formule 1-wagen kreeg.”

“Ons eerste doel is het pakket van auto en motor tijdens de wintertests zo goed mogelijk te doorgronden, om er zoveel mogelijk performance uit te halen”, vervolgt de coureur uit Oviedo. Dat zal niet zonder horten of stoten verlopen, weet Alonso. Geen probleem: “Daar zijn we klaar voor. Onze focus ligt op ontwikkeling, en McLaren is altijd goed en snel geweest met updates.”

Teamgenoot Jenson Button is ook realistisch over het werk dat McLaren nog voor de boeg heeft. “We vergeten geen moment dat het lastig wordt. We hebben flink wat goed te maken op onze rivalen, maar daar zijn we toe in staat. Het momentum waarmee we vorig seizoen eindigden, willen we meenemen 2015 in”, aldus de Brit.

Hoe dan ook, Button heeft er zin in – en zijn team ook, zo vertelt hij. “De afgelopen weken was het echt leuk om in de fabriek te zijn, want je merkte het optimisme en de positieve sfeer die er hangt”, zegt Button. “Ik heb het team nog nooit zo gemotiveerd gezien. We staan allemaal ontzettend te popelen om in Jerez de baan op  te gaan, en aan de nieuwe auto te werken.”

Dennis en Boullier

McLaren-CEO Ron Dennis kijkt met vertrouwen vooruit naar de hernieuwde samenwerking met Honda. “De onthulling van de MP4-30 betekent het begin van een lange reis”, zegt hij. “Er is heel veel werk te verrichten voor we de successen van 25 jaar geleden kunnen herhalen, maar er zit enorm veel potentie in onze samenwerking. Ik weet zeker dat we samen uiteindelijk races en titels kunnen winnen als McLaren-Honda.”

Ook teambaas Eric Boullier verwacht dat het komend seizoen aanpoten wordt, maar ziet aan de horizon al de resultaten van de reorganisatie die hij in het team doorvoerde gloren. “We zien nu de gevolgen van die reorganisatie, namelijk een sterk, vaardig en efficiënt team met een enorme vastberadenheid”, klinkt het strijdvaardig. Boullier besluit: “Ik weet zeker dat ons team sterker is dan ooit, en in de best mogelijk positie om de ontwikkeling van de MP4-30 optimaal te laten verlopen. Samen met Honda gaan we, op termijn, het succes weer tegemoet.”