McLaren hoopt aan het begin van seizoen 2015 op eenzelfde niveau te zitten als eind 2014, al moet McLarens Matt Morris toegeven dat dit na de stroef verlopen test in Jerez misschien moeilijk wordt.

2014 was een slecht jaar voor McLaren, maar aan het eind van het seizoen wist de formatie uit Woking met enkele vierde en vijfde plekken toch nog aardig mee te draaien en genoeg punten te scoren om in ieder geval nog vijfde te worden bij de constructeurs.

Normaal gesproken wil een renstal – zeker met een staat van dienst zoals McLaren – natuurlijk het liefst een flinke stap vooruit zetten over de winter, maar aangezien McLaren van motorleverancier is gewisseld en haar nieuwe partner Honda een nieuwkomer is in het V6-tijdperk, was simpelweg verdergaan op hetzelfde niveau als eind 2014 oorspronkelijk het doel, vertelt engineering director Matt Morris aan Auto, Motor und Sport.

Naar aanleiding van de test in Jerez, waar McLaren het minst productieve team was met slechts 79 afgelegde ronden, moet de Brit echter toegeven dat McLaren bij het opstellen van deze aanvankelijke doelstelling ‘op een testprogramma zonder grote problemen had gerekend’.

“Het aantal ronden dat we hebben gereden, was teleurstellend, net als onze snelheid”, erkent Morris, die aangeeft dat McLaren haar aerodynamische ontwikkelingsprogramma voor de MP4-30 voorlopig ook op een laag pitje heeft gezet: “Want het heeft weinig nut om met updates te komen als je door een gebrek aan kilometers nog niet weet of je basispakket competitief is.”

Toch was de wintertest in Jerez zeker geen complete ramp voor McLaren, want Morris weet ook enkele positieve punten te noemen: “De data uit de windtunnel correleert met wat we op het circuit zien en de koelsystemen werken ook prima, wat goed nieuws is omdat het erg tijdrovend is om later nog aanpassingen aan de koeling te maken.”

“Verder hebben we ook wat andere dingen van onze checklist kunnen afwerken en aan de hand daarvan hebben we gezien dat onze auto het op zich goed doet”, vertelt Morris, die tot slot aangeeft dat hij ondanks de opstartproblemen – vooral met de Honda-motor – denkt dat ‘het realistisch is’ om te verwachten dat McLaren, dat nog twee testsessies heeft om aan oplossingen te werken, de finishvlag zal halen tijdens de seizoensopener in Australië.