Mercedes-kopstuk Paddy Lowe denkt niet dat de motor alleen de doorslaggevende factor is voor hoe competitief een team is: ‘Het gaat om het totaalpakket’.

Dat verklaart Lowe in gesprek met Autosport, waarbij hij benadrukt dat ‘het erom gaat hoe alle puzzelstukken bij en in elkaar passen’. “De motor, de ophanging, de aerodynamica, het gewicht; dat alles samen bepaalt hoe sterk je auto als totaalpakket is en hoe competitief je bent.”

Wat zijn stelling volgens Lowe verder onderstreept, is dat lang niet elk team met een Mercedes-motor even sterk is. “Dat laat wel zien dat ons chassis ook gewoon heel goed is en dat het om meer draait dan alleen maar de krachtbron.”

Hoewel Lowe wel erkent dat de zwakkere Renault- en Ferrari-motoren debet zijn aan ‘een groot deel van de achterstand’ van rivalen als Red Bull en het Ferrari-fabrieksteam, vindt de Engelsman het lastig in te schatten hoeveel van die achterstand door ‘fundamentele problemen van die krachtbronnen’ wordt veroorzaakt en hoeveel door issues die op korte(re) termijn op te lossen zijn.

“Ik had eigenlijk verwacht dat ze nu al wel wat meer achterstand hadden ingelopen, maar wij weten natuurlijk niet waar ze aan werken en op welke vlakken ze zich proberen te verbeteren, terwijl wij onze auto en motor ook continu zijn blijven verbeteren en onze voorsprong daardoor vooralsnog in stand hebben weten te houden.”