Mercedes grijpt de ‘young driver test’ aan om een grote update aan de auto te testen. De update moet er voor zorgen dat het Duitse team het kampioenschap met klinkende resultaten kan beëindigen.

De geplande update behelst met name een nieuwe uitlaat en een doorontwikkeling van het inmiddels beruchte, dubbele DRS-systeem. Dat meldt Autosport. Het DRS-systeem zou meer gaan lijken op het systeem dat Lotus in gebruik wil gaan nemen, terwijl de inspiratie voor het nieuwe uitlaatsysteem is gevonden bij de teams van Ferrari, McLaren en Sauber.

Mercedes-teambaas Ross Brawn gaf tegenover Autosport toe dat het team de ontwikkeling van de MGP W03 de laatste tijd verwaarloosd heeft: “We hebben de aandacht wellicht te veel gericht op het proberen te begrijpen van de banden. Maar dat had naast het doorontwikkelen van onze bolide moeten gebeuren. We zijn echter steeds beter geworden in het begrijpen van de banden en in sommige races boekten we op dat gebied zelfs winst ten opzichte van onze concurrenten.”

“We hebben overigens wel het nodige werk verricht in onze windtunnel, waardoor we veel hebben geleerd over onze mogelijk nieuwe uitlaatsysteem”, vervolgt Brawn. “Of dat daadwerkelijk zo is zal deze week moeten blijken.”

Het uitlaatsysteem zoals dat bij eerder genoemde teams al wordt gebruikt, dankt zijn succes aan het Coanda-effect. Bij lagere snelheden zal de luchtstroom van de uitlaat naar beneden afbuigen, waardoor er effect onstaat gelijk aan dat van de geblazen diffusor.

Mocht het systeem ook op de Mercedes effectief blijken te zijn, dan wil Brawn het zo snel mogelijk introduceren tijdens de resterende races. “Het seizoen duurt nog lang. Er komen nog genoeg races waar we baat kunnen hebben bij de nieuwe uitlaat. Het kan namelijk niet op elk circuit effectief worden gebruikt. Het werkt alleen in bepaalde bochtencombinaties. Je moet het syteem blijven afstellen, dus daar ligt voor ons een flinke uitdaging.”

Het nieuwe DRS-systeem zou de stand van de vleugels bij een vaste snelheid moeten aanpassen. Het is echter aan het team om ervoor te zorgen dat deze snelheid hoger ligt dan de snelheid die bereikt wordt in de snelste bocht. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Mercedes-testcoureur Sam Bird zal op Magny Cours de eerste twee dagen voor zijn rekening nemen. Mocht hij binnen die twee dagen zijn programma weten af te ronden, dan is de kans groot dat Brendon Hartley het stuur overneemt op de derde dag.