Na een kleine week van onderzoek weet het team van Mercedes de oorzaak voor het probleem met de stuurkolom dat Nico Rosberg in Singapore tot opgave dwong.

Rosberg kwam in Singapore door het probleem met de stuurinstallatie eerst niet van zijn gridplek af, zwalkte daarna aangeslagen enkele ronden rond doordat hij zijn versnellingen niet goed kon selecteren en moest uiteindelijk – na ook al meerdere keren van stuurwiel te hebben gewisseld – de strijd staken, met een in de titelstrijd met teamgenoot Lewis Hamilton zeer duur nulresultaat tot gevolg.

Mercedes wist aanvankelijk niet wat er precies mis was, maar analyse van de stuurkolom van Rosbergs W05 op de Mercedes-fabriek in Brackley heeft nu uitsluitsel gebracht: het probleem was ontstaan doordat een vloeistof waarmee de stuurinstallatie wordt onderhouden ‘vervuild’ was geraakt en zodoende de elektronische bedrading van de stuurinstallatie kortsloot.

Om te voorkomen dat het probleem zich herhaalt, gaat Mercedes compleet nieuwe stuur-onderdelen gebruiken voor de laatste vijf races van het jaar, waarin Hamilton en Rosberg met respectievelijke puntentotalen van 241 en 238 punten nog een zeer spannend slotstuk in hun onderlinge strijd voor de wereldtitel wacht.