De GP2 en de Renault World Series lopen over van het talent. Toch zal vrijwel niemand van deze mannen de Formule 1 halen. Een van de mannen die we volgend jaar vermoedelijk wel gaan zien, gaf in Zuid Korea alvast een voorproefje van zijn gebrek aan talent. Maar wat geeft dat, als je zes miljoen hebt?

In de zogenoemde ‘kraamkamers van aanstaand Formule 1-talent’ wordt de komende weken de titelstrijd beslist. Even een samenvatting: in de GP2 gaat het tussen kampioenschapsleider Fabio Leimer en Sam Bird, terwijl ook Felipe Nasr en Stefano Coletti nog een theoretische kans hebben. De World Series titel gaat waarschijnlijk naar Kevin Magnussen, tenzij Stoffel Vandoorne een mirakel uit de hoge hoed weet te toveren. Stuk voor stuk grote talenten, waarvan een aantal (Bird, Magnussen, Vandoorne) al verbonden is aan een Formule 1-team. Maar doorstromen, ho maar.

McLaren-teambaas Martin Whitmarsh vertelde kortgeleden nog eens dat zijn protegés Magnussen en Vandoorne wat hem betreft klaar zin voor promotie. Ze zouden eigenlijk een plekje in de Formule 1 moeten hebben, vindt Whitmarsh. Tegelijkertijd overweegt McLaren of het wel verder wil met Sergio Perez. Zo niet, dan zijn er dus twee alternatieven voorhanden, zou je zeggen. Maar zo werkt het niet bij McLaren. Vandoorne en Magnussen zijn goed genoeg voor de Formule 1, maar kennelijk niet goed genoeg voor McLaren. Als Whitmarsh zegt dat hij de coureurs uit zijn eigen opleidingsprogramma in de Formule 1 wil zien, dan bedoelt hij bij een ánder team.

Maar als Whitmarsh denkt dat er teams bereid zijn om Magnussen of Vandoorne in 2014 een plekje te geven zodat McLaren over een jaartje of twee een lekker warmgereden coureur in zijn auto kan zetten, dan heeft hij het niet begrepen. Daarvoor moet betaald worden, en flink ook. Dat wil McLaren niet en daarmee loopt een complete generatie jonge coureur het risico over het hoofd te worden gezien. Alleen Antonio Felix da Costa, derde in de World Series, kan dankzij Red Bull volgend jaar debuteren bij Toro Rosso.

Neem Sam Bird, die al vier jaar testrijder is van Mercedes. Zelfs als hij kampioen wordt in de GP2 is er geen schijn van kans dat iemand hem een Formule 1-plekje aanbiedt. Fabio Leimer maakte deze zomer al bekend dat dit zijn laatste seizoen in de GP2 is, en dat was voordat hij zich ontpopte als titelkandidaat. De DTM lonkt: kennelijk had hij er zelf al geen vertrouwen meer in dat een Formule 1-team hem een plekje zou aanbieden. Stefano Coletti heeft een paar miljoen op zak, maar ook als hij het in de tweede helft van het seizoen niet compleet had verpest  zou hij de Formule 1 niet hebben gehaald. Alleen de naam van Felipe Nasr duikt af en toe op in het silly season-overzicht, en dat is omdat Bernie Ecclestone om commerciële redenen per se een Braziliaan in de Formule 1 wil. Helaas voor Nasr wordt daarin waarschijnlijk voorzien door Felipe Massa. En mocht de vertrekkend Ferrari-coureur geen onderdak vinden: presto, daar is Rubens Barrichello die ineens weer in beeld is bij Sauber. Rubens is 41 en heeft na een jaartje in de stockcars kennelijk besloten zijn sponsoren lekker te maken voor een terugkeer in de Formule 1.

Terwijl ik dit schrijf, tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Zuid-Korea, rijdt Marussia-testrijder Rodolfo Gonzalez de pits in. Hij heeft zes rondjes gereden, waarin hij driemaal van de baan gegleden. De derde keer plantte hij zijn auto in de muur. Ik hoor hoe Gonzalez zich verontschuldigt over de boordradio en denk: zes miljoen. Dat is het bedrag dat de Venezolaan van zijn sponsor PDVSA beschikbaar heeft om volgend jaar een racezitje bij Marussia te kopen. Hij is een serieuze kandidaat, omdat de vader van Max Chilton volgens geruchten zijn interesse in het team waarvoor zijn zoon rijdt heeft verloren. Nu is Chilton geen hoogvlieger, maar met slechts tien punten in vier GP2-seizoenen slaat Gonzalez werkelijk alles. Eerder dit jaar haalde Marussia hem tijdens een vrijdagtraining al eens naar binnen met een smoes over een storing in de versnellingsbak. In werkelijkheid was Gonzalez zo langzaam dat het team bang was dat hij een ongeluk zou veroorzaken. Toch is hij, en niet Magnussen, Vandoorne, Leimer of Bird (of Robin Frijns, om maar eens iemand te noemen) volgend jaar waarschijnlijk Formule 1-coureur. Een beter bewijs dat er iets mis is met het financiële geraamte waarop deze sport gebouwd is, kan je niet krijgen. Maar ja, die zes miljoen he…