FIA-voorzitter Max Mosley is van mening dat de invoering van een standaardmotor de juiste zet is voor de Formule 1. Het zou voor stabiliteit binnen de sport zorgen en dat is volgens Mosley precies wat de Formule 1 nu nodig heeft.Toen Max Mosley met het plan kwam om een standaardmotor voor alle teams in de Formule 1 te introduceren kon hij op niet veel steun rekenen, vooral niet van de autofabrikanten. Maar nu de wereldwijde financiële crisis ook de Formule 1 heeft geraakt met de terugtrekking van Honda, benadrukt Mosley nog maar eens het belang van zijn plan.

Op het Motor Sport Business Forum in Monaco vertelde Mosley dat het dringend nodig is dat de Formule 1 kosten gaat besparen. Naast de invoering van een standaardmotor, zou ook een standaard versnellingsbak uitkomst moeten bieden. Mosley: ,,Dat zal de Formule 1 stabilisseren totdat we nieuwe, energie-efficiënte motoren kunnen introduceren in de toekomst.”

De FIA-voorzitter reageert ook op de algemene kritiek dat de sport met een standaardmotor zijn positie als technische voorloper verliest. ,,Dat zal ik ook niet uit het oog verliezen. Maar als we deze regels goed managen zal dit ook in de toekomst overeind blijven.”

Volgens Mosley is de terugtrekking van Honda geen uitzondering en kan het andere autofabrikanten ook overkomen. ,,Honda is vertrokken omdat de verkoop van auto’s daalde. Er is geen garantie dat dit anderen niet zal gebeuren. Als dat gebeurt moeten we er niet alleen rekening mee houden dat zij de Formule 1 verlaten, maar ook andere aspecten in de autosport.”

,,Maar wat er nu mis is met de Formule 1, was al langer mis. Het optimaliseren van de auto tot in de details is extreem duur geworden’, aldus Mosley. Daarom is verandering volgens hem noodzakelijk. Hij is dan ook helemaal niet te spreken over de kritiek op het nieuw te introduceren KERS. Er zijn inmiddels geluiden opgegaan om dit uit te stellen.

Mosley: ,,Sommige leidende teams, zoals Ferrari, hebben gezegd niet enthousiast te zijn over KERS omdat het ’te ingewikkeld’ zou zijn. Kunt u zich voorstellen dat ingenieurs als Chapman (oprichter van het Lotus-team, red.) en Duckworth (mede-oprichter van Cosworth, red.) gezegd zouden hebben iets niet te doen omdat het te ingewikkeld is?”

,,Het is een ziektesymptoom in de Formule 1 waar veranderingen met argusogen worden bekeken en er geen plek is voor innovatie.”

LP