Na driekwart seizoen in de Formule 1 heeft Kazuki Nakajima bewezen dat hij voor Williams meer is dan alleen wisselgeld van motorfabrikant Toyota. Hoewel zijn debuut, eind vorig seizoen in Brazilië, velen vooral bijstaat omdat hij bij een pitstop zijn monteur omver reed, blijkt Nakajima meer dan de zoveelste Japanse wildebras.De Williams-coureur heeft al acht punten gescoord en doet daarin niet eens zo gek veel onder voor teammaat Nico Rosberg, die inmiddels negen punten op zak heeft. Bovendien scoorde Nakajima onder meer punten in de chaosraces van Monaco en Engeland, waar Rosberg het liet afweten.

Niet gek voor een wildebras. Toch voelt Nakajima zich niet ondergewaardeerd als hij wordt geconfronteerd met het feit dat zijn prestaties veel mensen hebben verrast. ,,Dat anderen geen al te hoge verwachtingen hadden, is alleen maar goed voor me”, vertelt hij aan FORMULE 1 RaceReport.

,,Dan kan het alleen maar meevallen, zeg maar. Maar voor mezelf is het geen echte verrassing dat het me tot nu toe goed afgaat. Ik weet wat ik kan en ik weet ook wat ik nog moet leren. Ik heb nooit gedacht dat ik iedereen in mijn eerste jaar wel even voorbij zou rijden.”

Zolang Nakajima het gevoel heeft dat hij het optimale uit zichzelf haalt, is hij tevreden. En ondanks een onstuimig begin, gaat het hem heel aardig af, zo leren de feiten. Opvallend, omdat landgenoten als Ukyo Katayama en Toranosuke Takagi vooral in beeld kwamen wanneer ze weer eens waren gespind.

Nakajima: ,,Het klopt dat Japanse coureurs soms nogal wild zijn. Dat heeft te maken met het verlaten van de vertrouwde omgeving van het Japanse racen. Je kent daar iedereen, omdat het allemaal landgenoten zijn. Je weet hoe je concurrenten zich gedragen en daar anticipeer je op.”

In de GP2 vormde Nakajima nog geen uitzondering op deze regel. ,,Ik maakte gewoon te veel fouten. Volgens mij heb ik Ho-Pin Tung zelfs twee keer van de baan gereden. De tweede keer, in Monza, was honderd procent mijn fout.”

,,Maar ik heb geleerd dat je beter rustig kunt beginnen: zo leer je het meeste”, vervolgt Nakajima. ,,Zo leer ik de auto te begrijpen zonder over de limiet te gaan. Het team helpt me daarbij en voorkomt zo als het ware dat ik fouten kan maken.”

MB/KVN