Constructeursorganisatie FOTA wil wel degelijk volgend jaar met KERS racen. Renault-teambaas Flavio Briatore verklaarde vorige week dat de FOTA van het regeneratiesysteem af wil maar er zijn meerdere teambazen die het niet met de Italiaan eens zijn.Tijd om een eerste balans op te maken. KERS debuteerde in de Grand Prix van Australië. Een minderheid van het Formule 1-veld, namelijk zeven coureurs, gebruikten toen het systeem.

Inmiddels zijn er vier Grands Prix in 2009 verreden en heeft Ferrari in China zelfs al zonder het systeem gereden. Alle zeven coureurs strijden nu niet bepaald voor de titel: Nick Heidfeld is voorlopig de enige KERS-coureur die een podiumfinish haalde.

Veel profijt lijkt het systeem dus niet te bieden. De auto’s zijn dankzij KERS een stuk zwaarder en de 80 pk die het zo’n zeven seconden per ronde geeft, kan dat niet compenseren. En dus komen er steeds meer negatieve geluiden over het systeem naar buiten.

Renaults Flavio Briatore wil er namelijk bij constructeursorganisatie FOTA op aandringen om het systeem in de ban te doen: KERS is volgens hem te duur en hij vindt het geen goede zaak dat de ene renstal wel met het systeem rijdt, terwijl de andere daar nog even mee wacht.

Weg met KERS dus, riep de Italiaan vorige week in Gazzetta dello Sport. Maar niet ieder team is het eens met Briatore. Zoals McLaren. Martin Whitmarsh snapt de beweegredenen van Renault wel, maar vindt KERS passen in de groene agenda van de Formule 1.

“Er zijn aardig wat mensen binnen de FOTA die van KERS af willen. Het is volgens hen een te duur en uitdagend systeem. Daar kan ik wel begrip voor opbrengen”, liet de Brit optekenen in Autosport. “Maar ons standpunt is anders.”

“De Formule 1 nam het initiatief om iets te introduceren dat technologisch interessant is, maar ook relevant is voor de toekomst. Wij vinden het verkeerd om dat links te laten liggen.”

“We beseffen tegelijkertijd wel dat de timing van de KERS-introductie niet echt goed was. Het is een duur systeem. De toon binnen de discussie in de FOTA moet gelegd worden op hoe we dit systeem betaalbaar kunnen maken.”

De teambaas van BMW Sauber, Mario Theissen, kan zich daar in vinden. “We zullen het onderwerp absoluut aansnijden in de FOTA. De FOTA is eensgezind in de keuze om KERS niet in de ban te doen. Het zou een goede zaak zijn als we ideeën uitwisselen met de FIA om er eensgezinder over te worden.”

Een idee dat Toyota-teambaas John Howett oppert is dat er een standaard KERS-systeem komt. “Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar die mogelijkheid wordt nu niet naar voren geschoven”, aldus de Brit in Japanse dienst. Howett is van mening dat de optie waar nu voor wordt gekozen de optie is om KERS goedkoper te maken. Tot dat wordt geweigerd is dat ook volgens Howett de beste optie.

BvdB