Ondanks de succesvolle test van het voorgestelde nieuwe safetycar-systeem, afgelopen vrijdag, lijkt het er niet op dat dit systeem voorlopig wordt ingevoerd. Zowel de coureurs als de teams zien invoering op korte termijn nog niet zitten.Tijdens de rijdersbijeenkomst van vrijdagavond hebben de coureurs onder meer de test met het nieuwe systeem besproken. Daarbij bleek dat er gemengde reacties waren. Coureurs als Nico Rosberg en Sébastien Bourdais lieten eerder op de middag al weten dat ze nog haken en ogen aan het systeem zagen. Nu blijken ook andere coureurs het niet te zien zitten.

Na de vergadering liet GPDA-voorzitter Pedro de la Rosa weten dat nog niet iedereen gelukkig is met het systeem. ,,Het is nog te vroeg om het in te voeren'', zegt de Spanjaard. ,,Om dat te kunnen doen, moet iedereen er mee instemmen en dat is nu nog niet het geval – we zijn dus niet unaniem'', zegt De la Rosa tegen Autosport.com.

Een van de nieuwe bezwaren die de coureurs aandragen is dat het voorgestelde systeem misbruik mogelijk maakt. Desgevraagd legt Williams-coureur Kazuki Nakajima uit: ,,Als je het bericht op je display krijgt dat de safetycar de baan op komt, heb je vijf seconden om dat te bevestigen. De ene coureur zal dat meteen doen, maar je kunt ook vier seconden wachten. Dan win je dus tijd ten koste van anderen en dat kan niet de bedoeling zijn.''

Tijdens de rijdersvergadering is door de coureurs lang gesproken over mogelijke alternatieven voor het systeem, maar tot een consensus zijn ze nog niet gekomen. Ook de teams lijken er nog niet uit; vooral kleinere teams zouden liever de huidige safetycar-regels behouden, omdat ze dan in de loterij-achtige safetycar-situaties meer kansen hebben om plaatsen te winnen.

Invoering van het nieuwe safetycar-systeem tijdens de Grand Prix van Magny-Cours, zoals gisteren in de paddock werd gesuggereerd, lijkt dus van de baan. Wanneer een nieuw systeem wel kan debuteren is volkomen onduidelijk. Pedro de la Rosa hoopt dat het nog dit seizoen gebeurt.

,,Uiteindelijk moet het nieuwe systeem beter zijn dan het vorige. Dat is nu nog niet het geval. Op het moment dat (FIA-gedelegeerde) Charlie Whiting – mede op basis van wat de rijders en de teams vinden – overtuigd is van het feit dat het nieuwe systeem beter is, dan wordt het ingevoerd. Dat is nu nog niet het geval.''

DP