De zaken beginnen er aan de achterkant van de grid steeds minder rooskleurig uit te zien: na Caterham is nu ook Marussia onder beheer geplaatst van een curator.

Dat het Engels-Russische team het niet breed heeft, was al langer geen geheim. Vorige week kreeg Marussia in navolging van het eveneens noodlijdende Caterham toestemming van Formule 1-baas Bernie Ecclestone om de Grands Prix in Amerika en Brazilië over te slaan. Welke omstandigheden daar precies debet aan zijn, is nu duidelijk geworden.

Blijkbaar heeft de investering die eigenaar Andrei Tsjeglakov in de renstal gedaan heeft – naar verluidt 235 miljoen euro – niet geholpen. “De eigenaar is niet in staat om het benodigde budget op te brengen, en het management is er ondanks verwoede pogingen niet in geslaagd nieuwe geldschieters aan te trekken”, zegt curator Geoff Rowley. “Daarom was er geen andere optie dan het team onder curatele te stellen.”

Nu de curator inzicht heeft in de boekhouding van Marussia, was de conclusie snel getrokken dat deelname aan de Grand Prix in Austin dit weekend onhaalbaar is. Wat er daarna met het team gaat gebeuren, is hoogst onzeker. Rowley: “Of het team deelneemt in Brazilië en Abu Dhabi, hangt ervan af of we in de beperkte tijd die we hebben nieuwe investeerders kunnen vinden.” Vooralsnog is er niemand ontslagen, maar dat kan veranderen als er geen kapitaalinjectie komt.

Met twee renstallen in grote problemen, wordt het uitzicht van een (te) mager deelnemersveld steeds reëler. Het kwalificatieformat zal de komende Grands Prix waarschijnlijk al worden aangepast op de achttien auto’s tellende grid. Voor volgend seizoen woeden de discussies over derde auto’s en klantenchassis’ onverminderd voort – zeker in voor het geval dat Sauber of Lotus ook om mochten vallen, zodat het aantal auto’s tot onder de reglementair verplichte zestien zakt.